آفلاتوکسین B1 خطری جدی برای غذای بشر به علت تغییرات آب وهوایی

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،این متابولیت‌های قارچی به ویژه آفلاتوکسین‌ها دارای سمیت حاد و مزمن هستند. زهرابه‌ها می‌توانند در انسان سرطان، بیماری‌های کلیوی و مرگ و میر را موجب شوند

به طور کلی غلات حدود ۳۰ درصد از رژیم غذایی افراد و تقریباً ۵۰ درصد خوراک دام در اروپا را شامل می‌شود. Aspergillus flavus گونه اصلی تولید‌کننده آفلاتوکسین، با شرایط آب و هوای گرم و خشک سازگار شده است. با این وجود، اهمیت مناطق معتدل به دلیل تغییرات آب و هوایی می‌تواند افزایش یابد.

 در بررسی صورت گرفته مدل مکانیکی ALFA-maize با استفاده از داده‌های آب‌و‌هوایی برای پیش‌بینی رشد A. flavus و تولید آفلاتوکسین در ذرت استفاده شده است. این مدل با فنولوژی محصول بر اساس مجموع دمایی، روی مراحل مهم گل‌دهی، رسیدن و تاریخ برداشت ارتباط داده شد. تغییر آب‌وهوایی ۲ و ۵ درجه سلسیوس در نظر گرفته شد. داده‌های آب‌وهوایی روزانه شبیه‌سازی شده (از جمله حداقل و حداکثر دما، میزان بارندگی و تابش خورشید) در ۲۲۵۴ نقطه جغرافیایی با فواصل ۵۰ × ۵۰ کیلومتر در دوره ۱۰۰ سال به دست آمد. این اطلاعات برای مدل فنولوژی محصول و مدل ALFA-maize استفاده گردید. در نهایت شاخص‌های خطر آفلاتوکسین (AFI) به دست آمد.

در فرضیه تغییر آب و هوایی ۲ و ۵ درجه سلسیوس، میانگین AFI همه مکان‌ها ۷۳ و ۹۵ به دست آمده که به ترتیب ۹۲ و ۱۴۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. پس به دلیل این تغییرات آب و هوایی، آلودگی آفلاتوکسین ذرت می‌تواند برای امنیت غذایی و خوراک دام مهم تلقی شود که ارزش اقتصادی محصول و همچنین سلامت انسان و دام را تهدید می‌کند.

چنین مدل‌سازی‌هایی ابزاری برای بهبود مدیریت آفلاتوکسین در ذرت از جمله کنترل بیولوژیک با جدایه‌های غیرتوکسین‌زا، تعیین اولویت کنترل و جلوگیری از خطرات سلامت غذا خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا