ساخت سیستم ثبت فعالیت الکتریکی غشاء مغز

این پروژه تحقیقاتی که از حدود 2 سال پیش در آزمایشگاه مدارها و سیستم‌های مجتمع در دانشکده برق دانشگاه خواجه‌نصیر‌الدین طوسی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی آغاز به کار کرده است، هم‌اکنون در فاز نهایی خود به سر می‌برد.

 

 

    نمونه اولیه از ماژول ثبت سیستم کاشتنی-پوشیدنی برای ثبت فعالیت الکتریکی غشایی از مغز

 

دستاورد نهایی این پروژه سیستمی است که به‌صورت کاشتنی پوشیدنی طراحی شده است و عملکرد آن به این شکل است که آرایه‌های الکترودی را روی غشاء مغز قرار می‌دهد و به این طریق، سیگنال‌های حاصل از فعالیت عصبی مغز را دریافت می‌کند. پس از قرارگیری الکترود روی غشاء، بخش الکترونیک سیستم به کار تقویت و دیجیتال‌سازی سیگنال‌های عصبی دریافت‌شده مشغول می‌شود و در آخر، سیگنال‌های دیجیتالی‌شده از طریق لینک رادیویی و به‌منظور نمایش و ذخیره‌سازی، به کامپیوتر وارد می‌شوند.

سیستم طراحی‌شده در این پروژه پژوهشی، یک سیستم ثبت هشت کاناله است که با ثبت واضح سیگنال‌ها، اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری از مغز ارائه می‌دهد.

امیر مسعود سوداگر، مجری پروژه این طرح تحقیقاتی، ساخت سیستم الکتروکرتیکوگرافی (ECOG) برای ثبت سیگنال‌های عصبی از سطح غشاء مغز را برای رسیدن به این نتیجه مؤثر دانست و گفت که این روش در مقایسه با روش‌های مرسوم در گذشته کارآیی و دقت بسیار بالاتری دارد.

او توضیح داد که در روند اجرای این روش، بعد از مرحلۀ ساخت سیستم قسمتی از استخوان جمجمه برداشته می‌شود تا سیستم بتواند در تماس بهتری با غشاء مغز قرار گیرد.

سوداگر با اشاره به این نکته که سیستم ثبت‌کنندۀ فعالیت الکتریکی غشایی مغز، یک فناوری پیشرفته‌ است که از سال ۲۰۰۶ مورد توجه دانشمندان و پزشکان قرار گرفته، گفت که این سیستم از آن زمان همواره مورد توجه دانشمندان در حوزه مطالعه علوم اعصاب و علوم شناختی و نیز پزشکان و جراحان برای درمان بیماری‌ها بوده است.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا