هدف، پیدا کردن معدن در فضا

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، یکی از این شرکت‌ها، شرکت آمریکایی Planetary Resources یا به اختصار PR می‌باشد که از سال 2012 در زمینه‌ی معدنکاری شهابسنگ‌ها فعالیت می‌کند و اخیرا با شرکت در نمایشگاه فضایی پاریس 2017 دستاورد جدید خود با نام آرکاید 6 (Arkyd 6) به نمایش گذاشته است.

آرکاید 6 یک نانوماهواره است که در واقع نقش اثبات فناوری را برای محصول بعدی این شرکت با نام تلسکوپ فضایی Arkyd-100 دارد. آرکاید 6 حدودا 10 کیلوگرم وزن دارد و برای تامین انرژی خود از باتری و سلولهای خورشیدی استفاده می‌کند. در این نانوماهواره از تکنولوژیهایی همچون سامانه‌ی تصویربرداری مادون قرمز برای ارزیابی منابع موجود در شهابسنگها استفاده شده که آن را قادر به تشخیص تغییرات دمایی و وجود آب و مواد معدنی در شهابسنگ می‌کند. آرکاید 6 فعلا مراحل تست‌های زمینی را طی می‌کند و طبق اعلام PR احتمالا در اواخر سال جاری به فضا ارسال می‌گردد.

بنا به گفته مسئولین شرکت، محصول بعدی شرکت یعنی آرکاید-۱۰۰ یک تلسکوپ فضایی است که به منظور ارائه‌ی مشاهدات ارزان‌قیمت در زمینه‌ی معدنکاری‌ شهابسنگ‌ها طراحی شده و می‌تواند تصاویری از سطح زمین، عمق فضا و مناطق غنی از مواد معدنی که بین زمین و خورشید قرار گرفته و کشف نشده باقی مانده‌اند تهیه کند. سامانه تصویربرداری آرکاید 100 تقریبا مشابه آرکاید 6 بوده و قادر به تهیه‌ی تصاویر ابرطیفی با دقت 10 متر و تصاویر مادون قرمز با دقت 15 متر می‌باشد.

شرکت PR یکی از پرچمداران صنعت نوظهور معدنکاری فضایی است که با توسعه‌ی فناوری‌های مختلف سعی در کاهش هزینه‌های این بازار دارد. این شرکت از سال 2012 تا کنون در حال توسعه‌ی منظومه‌ی ماهواره‌ای خود می‌باشد که علاوه بر کاربرد در معدنکاری فضایی در زمینه‌ی سنجش از دور نیز کاربرد خواهند داشت.این شرکت ابتدا در سال 2013 ماهواره‌ی آزمایشی آرکاید 3 را برای تست ‌سامانه‌های پایه به فضا ارسال کرد که در آن از تلسکوپ استفاده نشده بود و پس از موفقیت در این مرحله اکنون برای پرتاب آرکاید 6 آماده می‌شود. در نهایت آرکاید 100 در قالب یک منظومه‌ی 10 ماهواره‌ای برای اکتشاف مواد جدید برای معدنکاری فضایی استفاده خواهد شد اما هنوز تاریخ پرتاب و پرتابگر آن مشخص نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا