روند افزایشی تولید گازهای گلخانه‌ای باید کنترل شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا «آنتونیو آرناس رومرو» در کارگاه آشنایی با اثرات تغییر اقلیم در مناطق خشک و راه های مقابله با تاثیرات آن که با حضور کارشناسان سازمان‌ها و دستگاه‌های استان در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران جزو بزرگ‌ترین کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه‌ای نیست، اظهار کرد: در چنین کشوری باید برنامه‌ریزی ها در راستای ایجاد سازگاری با تغییر اقلیم رخ داده انجام شود.

وی افزود: کاهش استفاده از پلاستیک‌ها، افزایش پوشش گیاهی، تغییر الگوهای اجتماعی مصرف مثل تغییر الگوهای تولید زباله و استفاده با بهره وری بالا از منابع طبیعی به ویژه آب از جمله راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با تغییر اقلیم کره زمین است که کشورها باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.
مشاور سازمان ملل در UNDP عنوان کرد: وقتی به کاهش اثرات اقلیمی فکر می کنیم، باید همچون موقع رژیم گرفتن به فکر تغییر عادات باشیم. رومرو تاکید کرد: نقشه های هواشناسی نشان می دهند که گرم شدن سیستم اقلیمی دنیا به صورت خیلی نامنظم در حال اتفاق افتادن است. رومرو با اشاره به اینکه اولین نشانه‌های تغییر اقلیم در مناطق یخی و برف گیر دنیا مشاهده شد، گفت: امروز این اتفاق برای قله های برف‌گیر دنیا رخ داده و گواه این مدعا را در کوه‌هایی که در گذشته برف داشتند و امروز دیگر برفی بر روی قله‌های آنها مشاهده نمی‌شود، در جای جای کره زمین می توان نظاره گر بود.  وی با اشاره به ثبت بیشترین روند افزایش دما درمناطقی از آسیای شمالی، آمریکای جنوبی و آفریقای شمالی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: نقشه های اقلیمی حکایت از گرم‌تر شدن دنیا دارند.
رومرو افزود: در سال 2016 رکورد گرم‌ترین سال کره زمین با دمای نزدیک به 54 درجه سانتی‌گراد در جنوب ایران شکسته شد که این مهم ضرورت برنامه‌ریزی در راستای مقابله با تغییر اقلیم رخ داده در کنار ایجاد سازگاری افراد را با این تغییر اقلیم نشان می‌دهد. این کارشناس منابع طبیعی در ادامه اشاره‌ای هم به نقشه افزایش دما تا سال 2080 میلادی داشت و اظهار کرد: اگر برای مقابله با تغییر اقلیم هیچ کاری انجام ندهیم، افزایش دمای هوا شرایط را برای کشوری مثل ایران که در منطقه نیمه خشک دنیا قرار گرفته سخت خواهد کرد. رومرو اضافه کرد: این موضوع برای کشورهای با شرایط اقلیمی مشابه ایران مثل قسمت هایی از آفریقا، آمریکای لاتین، شمال آسیا و… مشابه خواهد بود.  وی با یادآوری قرار گرفتن ایران در منطقه نیمه خشک دنیا، اظهار کرد: اگرچه گرم شدن تدریجی هوا برای ایران ممکن است با توجه به نیمه خشک بودن آن در شرایط کنونی خیلی مشکل ساز نباشد، اما قطعا تغییرات بارشی برای این کشور‌ اهمیت دارد‌. مشاور سازمان ملل در UNDP اضافه کرد: اگر هیچ کاری برای مقابله با تغییر اقلیم انجام نشود، کشوری مثل ایران با کاهش بین 10 تا 20 درصدی میزان بارندگی ها در آینده ای نه چندان دور مواجه خواهد شد. رومرو تصریح کرد: در سناریو های تغییر اقلیم پیش بینی می‌شود که در صورت ادامه روند کنونی تا پایان قرن حاضر شاهد افزایش سطح آب دریاها هم باشیم که این اتفاق خواهد توانست زندگی افراد در مناطق ساحلی را با مشکل مواجه کند و مهاجرت آنها به دیگر نقاط را در پی داشته باشد.  رومرو ادامه داد: با افزایش سطح دریاها از 20 سانتی‌متر تا یک متر حجم آب در سواحل زیاد شده و میزان بروز طوفان ها نیز بیشتر و شدید تر خواهد شد.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا