چگونه به آهنربای قدرتمند داخل یک هارد درايو قدیمی‎ دسترسی پیدا کنیم

به گزارش سیناپرس به نقل از ماهنامه شبکه،تمام هارد درايوهای مکانیکی شامل آهنرباهای نئودیمیوم ارزشمند هستند که قیمت بالایی هم دارند. اما چطور می‎توان آنها را جدا کرد؟ در ادامه ما به شما مراحل جداسازی قطعات یک هارد درايو کامپیوتر و به دست آوردن این آهنربای کمیاب را نشان خواهیم داد.

فرض ما بر این است که شما قبلا تمام اطلاعات با ارزش ذخیره شده موجود در این هارد دیسک را بازیابی کرده‎اید و دیگر نگران از دست دادن آن نیستید.

شما به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت؟

شما برای باز کردن یک هارد درايو تنها به چند ابزار ساده نیاز خواهید داشت:

  • یک پیچ گوشتی دو سو

  • مجموعه پیچ گوشتی‎های چند سو

  • انبرقفلی یا انبردست

مراحل باز کردن اجزا

ابتدا پشت و روی هارد درايو خود را پیدا کنید. روی هارد معمولا با یک لیبل و برچسب مشخصات پوشانده شده است. در حالی که در قسمت پشتی اغلب بورد مدارات الکترونیکی قرار دارد. البته نباید فراموش کنید که این در همه موارد صدق نمی‎کند و بستگی به مدل هارد دیسک می‎تواند متفاوت باشد. در تصویر زیر نمونه‎ای از پشت و روی یک هارد دیسک استاندارد را مشاهده می‎کنید.

حالا کار را با بازکردن پیچ‎های روی قاب نگهدارنده قطعات ادامه دهید. برای باز کردن پیچ‎های ستاره‎ای شکل هارد درايو به پیچ گوشتی مخصوص چند پر نیاز خواهید داشت. این نوع از پیچ‎ها به پیچ‎های امنیتی معروف هستند و به گونه‎ای طراحی شده‎اند تا نتوان به راحتی و تصادفی آنها را باز کرد.

معمولا بین 5 تا 7 پیچ وظیفه نگهداری قاب را بر عهده دارد. توجه داشته باشید كه ممکن است یکی از این پیچ‎ها زیر برچسب گارانتی پنهان شده باشد. این اصل همیشه صادق است که اگر یک بخش قابل جدا شدن نیست، احتمالا شما یک پیچ را فراموش کرده‎اید. بنابراین تمام پیچ‎های مخفی را جستجو کنید (به خصوص زیر برچسب‎های گارانتی).

بعد از این که تمام پیچ‎ها را باز کردید، می‎توانید به راحتی بخش رویی قاب را بردارید. در صورتی که درب روی قاب گیر کرده است برای جدا کردن آن از بدنه زیرین از یک پیچ گوشتی دو سوی باریک استفاده کنید. حالا پیچ‎های نگهدارنده بورد مدار الکترونیک را نیز باز کنید.

در آخرین مرحله هر تعداد پیچ دیگری را که مشاهده می‎کنید باز کنید. بعد از این که بخش رویی جدا شد، بخش‎های مختلف داخلی هارد درايو را مشاهده خواهید کرد که شامل پلاتر (صفحه گردان) و بازوی کوچک حرکت هدها است. آهنربایی که شما قصد جدا کردن آن را دارید در بالا و پایین این بازوی متحرک قرار دارد.

اولین آهنربا باید بدون هیچ دردسری باز شود، هر چند به دلیل خاصیت چسبندگی آن به سایر اجزا، برای خارج كردن این آهنربا ممکن است به یک پیچ گوشتی دو سو نیاز داشته باشید. سپس بعد از جدا کردن بازوی متحرک قادر خواهید بود آهنربای دوم را نیز مشاهده کنید. این بخش به وسیله یک یا دو پیچ چند پر محکم شده است که باید آنها را جدا باز کنید.

مرحله آخر فرآیند جداسازی مربوط به خارج کردن آهنرباها از ورقه پشتی است. انجام این کار می‎تواند دشوار باشد، نه تنها به این علت که چون آهنربای قدرتمندی هستند محکم به صفحه می‎چسبند، بله معمولا آنها را با چسب هم محکم می‎کنند.

ساده‎ترین راه برای جدا کردن این دو استفاده از دو گیره نگهدارنده است. البته با استفاده از یک انبردست هم می‎توان این کار را انجام داد. با استفاده از انبردست یا انبر قفلی ورقه پشتی را نگه داشته و به آرامی‎ به شکلی خم کنید که آهنربا کمی‎ از آن جدا شود. بعد از این که به اندازه کافی خم شد به راحتی می‎توان آهنربا را از آن جدا کرد. مراقب باشید در حین فشار آوردن قطعات فلز به سمت چشمانتان پرتاب نشود. بهتر است از عینک محافظ استفاده کنید.

در زمان جدا کردن آهنربا چسب مخصوصی که برای محکم نگه داشتن آن استفاده شده در روی سطح آن باقی خواهد ماند و ممکن است زواید فلزی نیز به آن چسبیده باشد. برای جلوگیری از پخش شدن خرده فلز به اطراف سطح آهنربا را با نوار چسب بپوشانید.

کار تمام شد. حالا شما یک آهنربای قدرتمند نئودیمیوم را در اختیار دارید. شما از این دو آهنربا برای هر کاری می‎توانید استفاده کنید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا