مرگ کاشف نوترون

سر جیمز چادویک ( Sir James Chadwick ) متولد ۲۰ اکتبر ۱۸۹۱ در انگلستان است. او در دانشگاه منچستر و دانشگاه کمبریج به تحصیل اشتغال داشته است و با «هانس گایگر» فیزیکدان آلمانی و «ارنست رادرفورد» فیزیکدان اهل نیوزیلند همکاری کرده است.

 چادویک در سال ۱۹۳۲ نوترون را که رادرفورد در سال ۱۹۲۰ وجود آن را پیش‌بینی کرده بود، کشف کرد و به دلیل همین کشف، برندۀ جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۳۵ و مدال هیوز سلطنتی در سال 1932 شد.

کشف چادویک یک ذرۀ ناشناخته در هسته اتم بود که به دلیل نداشتن بار الکتریکی، نوترون نامیده شد. نوترون‌ها برخلاف ذرات با بار مثبت آلفا (پروتون) – که از طریق نیروهای الکتریکی موجود در هسته‌های دیگر دفع می‌شوند – برای غلبه بر کولن‌ها به نیرویی احتیاج ندارند، بنابراین در سنگین‌ترین عناصر نفوذ می‌کنند و تقسیم می‌شوند.

 

 

این کشف برای شکست اورانیوم 235 بسیار مهم بود. این کشف، امکان ایجاد عناصری را فراهم می‌کرد که سنگین‌تر از اورانیوم‌هایی بود که تا آن زمان در آزمایشگاه‌ها ساخته بودند.

کشف چادویک ملهم از تحقیقات «انریکو فرمی»، فیزیکدان ایتالیایی و برنده جایزه نوبل است.

جیمز چادویک در سال ۱۹۳۵ به عنوان استاد فیزیک در دانشگاه لیورپول منصوب و برای کار در کمیتۀ «لوسی مود» انتخاب شد. او در قسمتی از مأموریت «تیزارد» در سال ۱۹۴۰ به همراه آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها برای انجام تحقیقات هسته‌ای به شمال آمریکا رفت.

چادویک در نوامبر سال ۱۹۴۰ به انگلستان بازگشت و اعلام کرد که هیچ چیز از این پژوهش تا بعد از جنگ ظهور نخواهد کرد. اما در دسامبر سال ۱۹۴۰ بود که «فرانتس سیمون»، کسی که از جانب «لوسی مود» مأموریت داشت، گزارش داد که امکان جداکردن اورانیوم ۲۳۵ وجود دارد.

سیمون در گزارش خود، تمام هزینه‌ها و مشخصات یک نیروگاه غنی‌سازی اورانیم بسیار بزرگ را شرح داده بود. جیمز چادویک در آن زمان بود که فهمید یک بمب هسته‌ای نه تنها ممکن، بلکه اجتناب‌ناپذیر نیز هست. او در جایی نوشت: «من پس از آن قرص خواب می‌خوردم و این تنها راه چاره بود.»

 

چادویک در سال ۱۹۴۰، به دعوت انجمن سلطنتی، با دو دانشمند فرانسوی به نام‌های «هانس ون هالبان» و «لو کوارسکی» در کمبریج مشغول به همکاری شد اما از آن‌ها نیز خواسته بود که تا پایان جنگ مقالاتشان منتشر نشود. این مقالات در جریان یک حسابرسی در سال 2007 کشف شدند.

سر جیمز چادویک در 24 ژوئیه 1974، بعد از یک عمر پرافتخار در سن 83 سالگی در خواب درگذشت.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا