چگونه آیپد پرو به یک جایگزین واقعی برای لپ تاپ تبدیل خواهد شد

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، پیش از هر چیز به مزایای آیپد پرو اشاره می‌کنیم. اپل این محصول را هم‌اکنون در سه سایز مختلف ۹.۷ اینچی، ۱۰.۵ اینچی و ۱۲.۹ اینچی به فروش می‌رساند و بنابراین امکان انتخاب سایز دلخواه توسط کاربران با توجه به نیاز آن‌ها وجود دارد. دوم اینکه آیپد پرو طراحی بسیار زیبایی دارد و کیفیت ساخت آن هم بالا است. علاوه بر این به دلیل وزن کم آیپد پرو، امکان جابه‌جا کردن آن برای افرادی که دائما باید در حال حرکت باشند، آسان خواهد بود. 

آيپد پرو

آیپد پرو به نمایشگر بسیار باکیفیتی مجهز شده است که برای امور مختلف می‌تواند بسیار مفید واقع شود. مثلا تماشای ویدیو، خواندن محتوا و وب‌گردی در این نمایشگر بسیار دلچسب و لذت‌بخش است. طیف گسترده‌ی لوازم جانبی ارائه‌شده برای این محصول را هم نباید فراموش کنیم. همچنین یکی دیگر از مزایای آیپد پروهای اپل، عمر باتری بسیار بالای آن‌ها است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت آیپد پرو، قدرت بسیار زیاد این دستگاه است. سری جدید آیپد پرو که نمایشگر ۱۰.۵ اینچی دارد و  مدل ۲۰۱۷ آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی، بر اساس نتایج بنچمارک‌ها حتی از برخی مدل‌های مک‌بوک اپل نیز قدرت بیشتری از خود نشان داده‌اند.

افزون بر آنچه گفته شد، تبلت‌های سری آیپد پرو اپل پنسل نیز پشتیبانی می‌کنند. این قلم نسبت به استایلوس‌های موجود در بازار، کیفیت بالاتری دارد و دقت آن نیز فوق‌العاده است. همچنین بسیاری از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای مانند Procreate از اپل پنسل به‌طور کامل پشتیبانی می‌کنند که این مورد برای بسیاری از طراحان یک مزیت عالی است. البته برای تهیه‌ی اپل پنسل باید مبلغ قابل توجهی هزینه کنید.

اما در کنار این مزایا، آیپد پرو کاستی‌های اساسی دارد که باعث می‌شود نتوان از این محصول به‌عنوان جایگزین کاملی برای لپ‌تاپ‌ استفاده کرد.

معایب آيپد پرو 

۱- کیبورد

بسیاری از محصولات هیبریدی امروزی در بازار، یک صفحه‌کلید سخت‌افزاری کامل نیز به کاربران خود ارائه می‌دهند؛ اما اپل به دلیل سیاست‌های خاص خود، هیچ محصول جانبی را با آیپد پرو همراه نکرده است. علاوه بر این، لوازم جانبی این محصول اغلب قیمت بسیار زیادی دارند و برای تهیه‌ی آن‌ها باید هزینه‌ی زیادی صرف کرد.

ایپد پرو

همچنین با توجه به تست‌هایی که شخصا با کیبوردهای مختلف آیپد انجام داده‌ام، هیچ‌کدام نمی‌تواند تجربه‌ی تایپ با یک کیبورد مکانیکی را ارائه دهند و در بهترین حالت، صفحه‌کلید‌هایی مثل اسمارت کیبورد اپل یا کیبوردهای رده‌بالای لاجیتک برای آیپد پرو، تجربه‌ی کاربری شبیه به لپ‌تاپ‌های میان‌رده و معمولی ارائه می‌دهند. 

۲- استند

آیپد محصول زیبایی است؛ ولی این زیبایی باعث شده این محصول از ویژگی‌هایی مثل پایه‌ی نگه‌دارنده بی‌بهره باشد. البته شرکت‌هایی مثل مایکروسافت با روشی بسیار خلاقانه، برای تبلت‌های سرفیس پرو خود یک استند با قابلیت تنظیم در زوایای مختلف تعبیه کرده‌اند و در عین حال طراحی این تبلت‌ها نیز بسیار زیبا است. شما برای استفاده از آیپد پرو به‌عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ باید بتوانید زاویه‌ی دید آن را مطابق میل خود همانند یک لپ‌تاپ تغییر دهید. برخی از کیبوردهای فیزیکی ارائه‌شده برای این تبلت، امکان تعیین زاویه‌ی دید را فراهم می‌کنند؛ اما اکثر این کیبوردها نمی‌توانند به‌طور هم‌زمان کیبورد خوبی باشند و امکان تعیین زاویه‌ی دید را هم به‌خوبی برای کاربران فراهم کنند.

ipad pro stand

علاوه بر این شما می‌توانید یک کیبورد باکیفیت جداگانه‌ی بلوتوث و یک استند جداگانه با قابلیت تعیین زاویه‌ی دلخواه دید خریداری کنید؛ اما در این شرایط آیا آیپد پرو شما شکل یک لپ‌تاپ را خواهد داشت؟ مسلما خیر. 

۳- شارژ سریع

درست است که آیپد پروهای اپل معمولا با هر بار شارژ کامل، عمر باتری بسیاری خوبی ارائه می‌دهند؛ اما برای شارژ این تبلت‌ها معمولا باید بین ۳ تا ۴ ساعت صبر کنید. اگر اپل امکان شارژ سریع را به تبلت‌های آیپد‌ پرو اضافه می‌کرد، شاید سرنام «پرو» کمی منطقی‌تر به نظر می‌رسید. هر چه نباشد، این محصول قرار است جایگزینی مناسب برای لپ‌تاپ‌ باشد و اگرچه بیشتر لپ‌تاپ‌های امروزی شارژ سریع ندارند؛ اما حتی برخی از اولترابوک‌های جدید هم می‌توانند عمر باتری بیشتری نسبت به آیپد پرو ارائه دهند و مسلما برای رفع این کمبود بهتر بود که اپل شاٰرژ سریع را برای این دستگاه در نظر می‌گرفت.

۴- نرم‌افزار

اپل سیستم‌عامل موبایل آی‌اواس را برای آیپد بهینه‌سازی کرده و امکاناتی مثل مالتی‌تسکینگ ساده را به آن افزوده است. علاوه بر این می‌توانید به مجموعه‌ای غنی از اپلیکیشن‌های منتشرشده در اپ‌استور دسترسی داشته باشید؛ اپلیکیشن‌هایی که بسیاری از آن‌ها برای آیپد بهینه‌سازی شده‌اند تا بتوانید از نمایشگر بزرگ این محصول، نهایت استفاده را ببرید.

ipad pro

با این وجود باز هم آی‌اواس یک سیستم‌عامل موبایل است و محدودیت‌های زیادی در مقایسه با یک سیستم‌عامل دسکتاپ دارد. شما در ویندوز می‌توانید کارهایی مثل ویرایش و تولید فیلم را با نرم‌افزارهای قدرتمندی چون فاینال‌کات، ادوبی پریمیر پرو، ادوبی افترافکتز و نرم‌افزارهای دیگر انجام دهید. اما در آی‌اواس تاکنون اپلیکیشن کاملی در سطح نرم‌افزارهای دسکتاپ ارائه نشده است. همچنین نرم‌افزارهای ویرایش و تولید موسیقی در آی‌اواس به سطح نرم‌افزارهای مشابه دسکتاپ نمی‌رسد.

یکی دیگر از کمبودهای آی‌اواس، مدیریت فایل است. شما می‌توانید در محیط دسکتاپ به‌راحتی فایل‌های خود را سازمان‌دهی کنید و به تک‌تک آن‌ها دسترسی داشته باشید؛ اما در آيپد پرو به دلیل استفاده از سیستم‌عامل آی‌اواس، چنین کاری امکان‌پذیر نیست. البته در نسخه‌های اولیه‌ و آزمایشی آی‌اواس ۱۱، شاهد یک اپلیکیشن مدیریت فایل بودیم؛ ولی این اپ فعلا آن‌طور که باید کارایی ندارد و همانند مدیریت فایل دسکتاپ عمل نمی‌کند. بنابراین کاربرانی که آیپد پرو را به‌عنوان جایگزین لپ‌تاپ انتخاب کرده‌اند، باید حتما به این نکته توجه داشته باشند؛ چراکه امکان مدیریت فایل مثل سیستم‌عامل‌های دسکتاپ در آی‌اواس وجود ندارد.

البته آيپد پرو قدرت سخت‌افزاری بسیار بالایی دارد و حتی در این زمینه از بسیاری لپ‌تاپ‌ها جلوتر است. اما مشکل این دستگاه عدم وجود اپلیکیشن‌هایی است که بتوانند از تمام قابلیت‌های سخت‌افزاری این محصول بهره ببرند.

پشتیبانی از ماوس

apple pencil

پشتیبانی از ابزارهای مختلف برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد؛ اما تبلت آیپد پرو امکان استفاده از ماوس را برای کاربران محدود کرده است. البته همیشه روش‌هایی برای دور زدن محدودیت‌ها وجود دارد؛ اما بدین منظور شما مجبور خواهید بود یک کابل تبدیل گران‌قیمت خریداری کنید تا بتوانید برخی از ماوس‌ها را به آیپد پرو خود متصل کنید. برای انجام کارهای حرفه‌ای مثل ویرایش فیلم، ویرایش تصاویر و …، استفاده از یک ماوس می‌تواند تجربه‌ی کاربری نزدیک‌تری به تجربه کاربری دسکتاپ به ارمغان بیاورد.

نتیجه‌گیری

در نهایت باید گفت آیپد پرو تقریبا پیش‌نیازهای لازم برای تبدیل شدن به یک جایگزین واقعی برای لپ‌تاپ‌ها را دارد؛ اما باید قابلیت‌هایی به این محصول اضافه شود.

هم‌اکنون شما می‌توانید از یک آیپد پرو به‌منظور انجام کارهای روزمره خود مثل نوشتن، وبگردی، مشاهده‌ی تصاویر، تماشای ویدیوها و حتی ویرایش ساده فیلم‌ها استفاده کنید؛ اما به‌منظور بهره گرفتن از کاربردهای حرفه‌ای، اپل باید تغییراتی روی تبلت مورد بررسی اعمال کند.

پیش از هر چیز بهتر است اپل به همراه تبلت آیپد پرو یک کیبورد باکیفیت و مناسب ارائه دهد. همچنین اضافه شدن پشتیبانی از ماوس یکی دیگر از گام‌هایی است که می‌تواند آیپد پرو را به گزینه‌ای کامل‌تر برای جایگزین شدن به یک لپ‌تاپ تبدیل کند.

اگرچه اپل در آی‌اواس ۱۱ تغییراتی اعمال کرده است که بتوان از آیپد پرو به‌صورت بهینه‌تری استفاده کرد؛ اما این سیستم‌عامل همچنان به پای سیستم‌عامل‌های دسکتاپ نمی‌رسد.

تولید اپلیکیشن‌های حرفه‌ای مثل اپلیکیشن‌های ویرایش فیلم، یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند به آیپد پرو کمک کند تا بیشتر به یک لپ‌تاپ شباهت داشته باشد. در واقع می‌توان گفت کمبود اپلیکیشن‌های حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین ضعف‌های آیپد پرو برای تبدیل شدن به یک جایگزین واقعی برای لپ‌تاپ‌ها است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا