دین را عامل ناهنجاری های اجتماعی ندانیم؛ فاجعه قتل آتنا مسئله ای فرادینی بود

به گزارش سیناپرس به نقل از استاد نیوز، محمدعلی یوسفی، مدرس دانشگاه علمی و کاربردی کیش پیرامون عوامل ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی گفت:

«برخی از ارگان‌های فرهنگی کشور به جای توجه به مغز و روح دین به پوسته ظاهری دین توجه بیشتری می‌نمایند.»

وی ریشه‌ ناهنجاری‌های اجتماعی را توجه به دین‌مداری به جای دین محوری دانست و در این رابطه توضیح داد:

«بعضی از ارگان‌های فرهنگی کشور بیشتر به پوسته ظاهری دین توجه می‌کنند و به جای توجه به مغز و روح دین به ظاهر دین توجه بیشتری دارند.»

یوسفی از دیگر عوامل موثر در رشد روزافزون ناهنجاری‌های اجتماعی را بی‌توجهی به مبانی فرهنگی و اعتقادی در بطن جامعه دانست و با اشاره به حادثه دردناکی مانند قتل آتنا خاطر نشان کرد:

«از سال‌های ابتدایی انقلاب تاکنون روزبه‌روز از مبانی و آرمان‌های انقلابی امام راحل فاصله گرفته‌ایم که عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند.»

این استاد دانشگاه علت اصلی فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب را درگیری‌های بی‌مورد جناحی عنوان نمود و افزود:

«این درگیری‌های جناحی بین گروه‌های سیاسی در کشور اگرچه ممکن است فقط برای دست‌یابی به قدرت نباشد،اما این مقصود همواره وجود دارد و افراط‌هایی که در این زمینه صورت گرفته منجر به ایجاد این هرج و مرج‌ها گردیده است.»

وی عواملی همچون گسترش استفاده از ماهواره، اینترنت و نیز درست عمل نکردن متولیان امور فرهنگی در کشور همچون آموزش‌و‌پرورش، آموزش عالی، حوزه‌های علمیه و دیگر نهادها را علت گسترش نابرابری‌های اجتماعی و ایجاد ناهنجاری‌های فرهنگی عنوان کرد و توضیح داد:

«به عنوان نمونه در آموزش‌وپرورش نابرابری‌هایی وجود دارد و باعث شده معلمین به جای پرداختن به امر آموزش و مسائل اصلی کاری درگیر دغدغه‌های مالی خود باشند. اعتقاد آن‌ها بر این است که به اعتبارشان روزبه‌روز خدشه بیشتری وارد شده و به جای پرداختن به مسائل اصلی به دنبال جایگاه مادی خود هستند. از طرفی اختلافات جناحی هم در نظام آموزشی تأثیرگذار بوده و مسئولان نتوانستند به طور مستمر به اصلاح امور بپردازند.»

یوسفی در مورد کاربرد عملی دین در متن جامعه بیان کرد:

«بی‌توجهی به بعضی از مبانی فرهنگی و اعتقادی و کم رنگ شدن جایگاه دین در جامعه و پرداختن به موارد ظاهری باعث این مشکلات بوده است. به قولی “دین‌داری بیشتر مطرح شده است تا دین‌مداری”. اصل دین کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است و مشکل ارتباط و تعامل بین خانواده‌ها نیز وجود دارد که وظیفه اصلی جامعه‌پذیر بودن بین فرزندان را دارند. با عدم رسیدگی مناسب به این موضوع، فاصله آن‌ها از سایر افراد بیشتر شده و نتوانستند بستر لازم را برای این فرهنگ و تربیت ایجاد نمایند. از طرفی عدم برخورد قاطع با بزهکاران و مجرمان در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… سبب تشویق مجرمان و نارضایتی بیشتر مردم شده است. مخفی کردن امور و شفاف نساختن آن‌ها برای مردم باعث نارضایتی روزافزون از اوضاع موجود می‌شود و مجرمان تشویق به انجام امور منفی بیشتری در جامعه می‌گردند. لذا، قانون هم باید راهکارهای لازم را برای مقابله با این نوع هرج و مرج‌ها ایجاد گرداند.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا