افت شدید در برنامه‌های دانشگاهی انگلیس و اتحادیه اروپا

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، تعداد افرادی که در سال 2017 در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های انگلیس پذیرش شده‌اند نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش یافته است.

این کاهش متقاضیان منجر به افت چهار درصدی برنامه‌های کاربردی انگلیس و افت پنج درصدی برنامه‌های کاربردی اتحادیه اروپا شده است. در حالی که برنامه‌های کاربردی آموزشی دیگر کشورها دو درصد افزایش داشته است.

این آمار سبب افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی بر لغو کمک هزینه‌های تحصیلی و افزایش سه درصدی نرخ بهره وام‌های دانشجویی شده است. کارشناسان در حال بررسی میزان تاثیر "برگزیت" در پدید آمدن این روند نزولی هستند.

یکی از رشته‌هایی که به طور چشمگیری با کاهش متقاضی مواجه شده است، رشته پرستاری است. به طور کلی امسال 53 هزار و 10 نفر درخواست تحصیل در رشته پرستاری را داشته‌اند که در مقایسه با سال گذشته کاهشی 19 درصدی داشته است.

روسای دانشگاه‌ها می‌گویند ادامه یافتن این روند نزولی موجب نگرانی است. کاهش افراد متقاضی برای تحصیل در برخی رشته‌ها از جمله پرستاری از سالمندان در سال‌های آتی نگرانی جدی را برمی‌انگیزد.

جولیا گودفلو رییس مجمع دانشگاه‌های انگلیس و معاون دانشگاه کنت می‌گوید: مسائل زیادی برای بررسی و رسیدگی وجود دارد، اما در حال حاضر ارتباط با متقاضیان و خوشامدگویی به آنان و ترغیب دیگران به پیوستن به سیستم آموزش عالی ما در اولویت قرار دارد.

وی افزود: ما نیز به نگرانی در مورد هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها واقف هستیم و از هر طرحی که هزینه تحصیل و نرخ بهره وام‌های دانشجویی را کاهش دهد استقبال می‌کنیم.

مدلاین آنسل، مدیر اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های انگلیس گفت: افزایش دو درصدی متقاضیان خارجی دانشگاه‌های کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، شایسته اتحادیه اروپا نیست. این موضوع نشان‌دهنده نیاز به تمهید برنامه‌های آزاد برای تقویت نظام آموزشی انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا است. باید کاری کنیم که دانشجویان با استعداد خارجی بتوانند به راحتی و بدون مواجهه با موانع مختلف به اینجا بیایند.

دولت انگلیس اخیرا اعلام کرد که دانشجویان اتحادیه اروپا که از پاییز 2017 و 2018 شروع به تحصیل در این کشور خواهند کرد همچنان قادر به استفاده از کمک هزینه‌های تحصیلی و وام دانشجویی خواهند بود، حتی اگر دوره‌هایشان پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تمام شود. لازم به ذکر است مراحل خروج این کشور از اتحادیه اروپا تا ماه مارس 2019 به کامل خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا