درهم‌تنیدگی کوانتومی در ایران آزمایش می‌شود

اعضای تیم اعزامی کشورمان به المپیاد جهانی شیمی تایلند، امیرحسین بهنوش، پارسا پیروز و امیرعباس کاظمی‌نیا (برندگان مدال طلا) و سروش بانیانی (برنده مدال نقره) که همگی از دانش‌آموزان دبیرستان انرژی اتمی ایران هستند، موفق به کسب مقام سوم جهانی بعد از تیم‌های تایوان و آمریکا شدند.

تعدادی از مدیران سازمان انرژی اتمی در دیداری با این افتخارآفرینان کشورمان، از آن‌ها تجلیل و تقدیر کردند.

 

 

در این دیدار، علاوه بر علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، «پروازی مقدم» مشاور مدیرکل آموزش و پرورش تهران، «نیک فطرت» رئیس مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش تهران و «شهبازی» مدیر دبیرستان انرژی اتمی حضور داشتند.

علیاکبر صالحی در این جلسه گفت که یکی از پیام‌های اصلی انقلاب، برقراری عدالت اجتماعی بود که دربرگیرندۀ برخورداری همگان از امکانات و حقوقی چون آموزش است. او در راستای تلاش برای تحقق این هدف انقلابی، از مجموعۀ آموزش و پرورش و مجموعۀ دبیرستان انرژی اتمی قدردانی و تشکر کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به تلاش پیگیر ایرانیان برای هم‌قدم شدن با جهان، گفت که کم کردن فاصله با دنیا کار آسانی نیست و برای رسیدن به این هدف علاوه بر تلاش، به ایده‌ها و ابتکارات تازه نیز نیازمندیم.

او تأکید کرد که اگر به سرعت وارد حوزه‌های جدید شویم، فرصت مناسب‌تری برای هم‌قدم شدن با دنیا خواهیم داشت.

صالحی از مجموعۀ رویان به عنوان یک اقدام به‌موقع در راستای ورود به حوزه‌های علمی نام برد و گفت که جای خوشحالی است که این مجموعه، به همت مرحوم دکتر کاظمی، تنها 7 سال بعد از آن که برای اولین‌ بار در اسکاتلند آغاز به کار کرد، در ایران تأسیس شد.

معاون رییس جمهور از کوانتوم تکنولوژی به عنوان حوزه‌ای که اخیراً در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته، سخن گفت و توضیح داد که در راستای ورود به این حوزه جدید، سازمان انرژی اتمی ایران از سال گذشته با همکاری 12 نفر از اساتید برجسته در این زمینه، مشغول فعالیت است.

او در تأیید این گفته، به عقد قرارداد همکاری با دانشگاه‌ صنعتی شریف در حوزۀ کوانتوم کامیونیکیشن، پژوهشگاه علوم بنیادی در حوزۀ کوانتوم کامپیوتیشین و پژوهشگاه رویان در حوزۀ کوانتوم بایولوژی اشاره کرد.

صالحی اعلام کرد که هم‌اکنون در آستانه انجام اولین آزمایش کوانتومی (به نام آزمایش درهم‌تنیدگی کوانتومی) قرار داریم که اگر موفق به انجام آن شویم، در کل خاورمیانه اولین کشوری هستیم که به این حوزه وارد شده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در توضیح آزمایش درهم‌تنیدگی کوانتومی به زبان ساده گفت که فرض می‌کنیم دو فوتون به یکدیگر چسبیده‌اند. این دو فوتون باید به نوعی با هم در تماس و یا همزاد باشند. اگر آن‌ها را از هم جداکنیم قطب یکی رو به بالا و قطب دیگری رو به پایین خواهد بود. در این حالت اگر یکی را برگردانیم، دیگری هم برمی‌گردد حتی اگر فاصله آن‌ها بی‌نهایت باشد. در این لحظه و باز حتی با وجود فاصلۀ بی‌نهایت، برقراری اطلاعات شروع می‌شود. چینی‌ها موفق شده‌اند که این آزمایش را در حدود فاصلۀ 700 مایل  انجام دهند.

صالحی با اشاره به این نکته که دنیای آینده، دنیای کوانتوم تکنولوژی است، از برگزاری اولین سمینار ملی کوانتوم تکنولوژی در ایران خبر داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مدال‌آوران کشورمان در المپیاد شیمی جهانی توصیه کرد: تلاش کنید از الهام برخوردار شوید. انسان با فکر کردن زیاد به الهام دست پیدا می‌کند. باید آنقدر به در علم بکوبید تا باز شود. ما به‌آرامی خود را آمادۀ گرفتن جایزه نوبل در سال‌های آینده می‌کنیم.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا