در تولید علم به محصول دچار ضعف هستیم

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا دلیری عصر یکشنبه در آیین افتتاح نخستین مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران با بیان اینکه کشور ایران از لحاظ نیروی انسانی کشور غنی است، اظهار کرد: در کشور 10 تا 12 میلیون دانش آموز، حدود 5 میلیون دانشجو و تعداد زیادی استاد دانشگاه و علاقه مندان بسیاری به مطالعه و تحقیق وجود دارد و این مزیت کشور است که دارای انسان های صاحب فکر و اندیشه است و مریم میرزاخانی های بسیاری در داخل و خارج از کشور داریم.
دلیری با اشاره به جایگاه ویژه کشور در جهان در حوزه تولید علم گفت: همچنین در این حوزه جایگاه اول منطقه را داریم، دنیا ایرانی ها را صاحب فکر و اندیشه می داند لذا می توانیم، هم جایگاه کشور را در جهان ارتقا داده و در حوزه علم و اقتصاد در دنیا تاثیرگذار باشیم.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: با توجه به جایگاه والای علمی کشور در جهان، در تولید علم به محصول دچار ضعف هستیم و نمی توانیم با علم در زندگی روزمره مردم تاثیر گذاری داشته باشیم که این مشکلی در فضای سیاست گذاری، آموزش و تعلیم است.
وی گفت: با توجه به بررسی ها و پژوهش های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه ها و آموزش و پرورش دریافتیم که آموزش عالی ما، صرف تئوری است، کاربردی نیست، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، بیکار است اما فوق دیپلم فنی و حرفه ای، بیکار نیست و دانشجوی فنی و حرفه ای ما با مهارت بوده و تئوری و عملی را توامان آموخته است.
دلیری افزود: با توجه به این پژوهش ها، استادان ما در کلاس تئوری درس می دهند، اندک استادان ما با صنعت ارتباط داشته و کار عملی انجام داده اند که این باعث می شود که آموزش ما، کاربردی نباشد و تحصیل برای او جذابیت نداشته باشد و نتواند وارد کسب و کار شود، همچنین براساس این پژوهش ها همه منتظرند که وارد کسب و کار دولتی شوند.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری اظهار کرد: با توجه به بررسی و آسیب شناسی انجام شده از مراکز علمی و آموزشی کشور، مرکز نوآوری را در دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی کردیم، با توجه به انتقادهای که به این مرکز وجود داشت، اکنون بعد از سه سال، روزانه 1200 تا 1500 دانشجو در این مرکز فعالیت می کنند و هفتگی، تعداد زیادی شرکت از این مرکز خارج می شوند که با راه اندازی این مرکز، آمار خروج دانشجویان شریف از کشور بسیار پایین آمده به این دلیل که نیاز دانشجوی فارغ التحصیل کسب و کار موردنظر در رابطه با رشته خود بود و این شغل می توانست رضایت او را جلب کند.
وی گفت: مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی شریف برای بسیاری از دانشجویان شغل ایجاد کرده و حتی به عنوان الگو در سایر دانشگاه ها و مراکز علمی در سایر استان های کشور همچون کرمان، سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار گرفته و راه اندازی شده است.
دلیری با اشاره به راه اندازی استارت آپ (کمپانی‌های نوپایی که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح می‌کنند) در بسیاری از مراکز علمی کشور اظهار کرد: دوره های استارتاپ روزانه و هفتگی برگزار می شود و پژوهشگران جوان ایده های خود را مطرح می کنند که خروجی آن اشتغال، کسب و کار و تامین نیازهای روز جامعه است.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر حمایت از ایده های نسل جوان به خصوص دانش آموزان گفت: ما دیگر کار نمادی انجام نمی دهیم و تا زمانی که طرح های آنان در جهت تولید محصول و تامین نیاز مردم باشد، حمایت می کنیم.
وی با اشاره به کارکرد مراکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی افزود: در این مراکز به دنبال آشنایی دانش آموزان با فضای کسب و کار هستیم تا آینده شغلی آنان تضمین شود.
به گزارش ایرنا، آیین افتتاح نخستین مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران عصر یکشنبه با حضور علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، عباسعلی باقری مدیرکل، ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، محمدعلی دشتی پور مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران، ناصر کوهستانی مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا