تولید نیمه‌صنعتی رله دایرکشنال عددی توسط محققان پژوهشگاه نیرو

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، مهندس محمدرضا اسلامی، مدیر عامل این شرکت با بیان این که این مهم با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) صورت گرفته است، گفت: کارکرد رله خارج کردن سریع بخش‌های معیوب شبکه برق فشار قوی از مدار، در زمانی است که این بخش‌ها دچار خرابی شده باشند.

مهندس اسلامی با اشاره به وسعت شبکه فشار قوی برق که در سرتاسر کشور گسترده و در مواردی به کشورهای همسایه نیز متصل است، افزود: با نظر به عدم توقف جریان برق و با توجه به اینکه شبکه فشار قوی در معرض آسیب‌ها و حوادث گوناگونی قرار دارد، به منظور جلوگیری از گسترش اختلالات پیش آمده در یک بخش شبکه به بخش‌های دیگر، وجود این رله‌ها ضروری است.  

وی با اشاره به تفاوت انواع رله با توجه به محل به کارگیری آنها در شبکه، بر نقش کلیدی رله دایرکشنال در بخش انتقال شبکه برق تأکید کرد و گفت: رله جریان جهت‌دار که در اصطلاح انگلیسی به دایرکشنال (Directional) معروف است، به منظور داشتن درصد هر چه بیشتر اطمینان در سیستم حفاظت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهندس اسلامی در خصوص ضرورت کاربرد این نوع رله در شبکه برق، گفت: رله دایرکشنال از تریپ رله در اثر جریان‌های ناخواسته برگشتی بر روی خطوط انتقال پیشگیری کرده و از تریپ غیرضروری و خاموشی‌های بی‌مورد که موجب کاهش کارایی سیستم و یا حتی موجب خسارت می‌شود، جلوگیری می‌کند. 

به گفته مدیر عامل این شرکت هنگامی که امکان جاری شدن خطا در محل رله در هر دو جهت وجود داشته باشد، لازم است عملکرد رله جهتی باشد.

مهندس اسلامی ادامه داد: رله با داشتن الگوریتم نوشته شده در نرم‌افزار، با استفاده از برد پردازش 6 لایه، با دریافت اطلاعات زاویه فاز ولتاژ و جریان توان سیستم را اندازه‌گیری کرده و با توجه به آن تشخیص جهت خطا داده و دستور تریپ می‌دهد. 

وی با تأکید بر نقش کلیدی رله جریان جهت‌دار در شبکه برق و تکنولوژی بالای آن، عنوان کرد: دستیابی به دانش فنی و سرمایه‌گذاری برای تدوین دانش فنی و تولید صنعتی رله بر اساس استانداردهای جهانی و تائیدیه‌های موبوطه می‌تواند گامی ارزشمند در راستای اعتلای دانش فنی و کاهش وابستگی و نهایتاً ارزش افزوده اقتصادی باشد.

مهندس اسلامی ضمن اشاره به شرکت‌های Siemens، اشنایدر (Areva)، به عنوان شرکت‌ها و برندهای معتبر جهانی که سبد کامل رله‌های حفاظتی را دارا بوده و صاحب تکنولوژی تولید رله‌های جریانی جهت‌دار خطی هستند، تولید این رله توسط این شرکت را گامی مؤثر در جهت تکمیل سبد تولید رله و حفاظت ساخت داخل توصیف کرد.

وی سابقه تولید صنعتی و دریافت تائیدیه‌ها از مراجع ذی‌صلاح مانند توانیر و پژوهشگاه نیرو توسط این شرکت را از مزیت‌های رقابتی این شرکت دانست و افزود: حضور شرکت ما در پژوهشگاه نیرو پس از پذیرش طرح تولید رله دایرکشنال توسط مرکز رشد و استفاده بهینه از صاحبان دانش فنی طراحی قسمت‌های مختلف رله در پروژه مذکور، به علاوه تکمیل سبد رله‌ها، از دیگر مزیت‌های رقابتی ما در تولید این رله خواهد بود. 

مهندس اسلامی در خصوص بازار این محصول گفت: بر اساس آمار تجهیزات بهره‌برداری شده تا پایان سال 1392 در شبکه برق ایران، با احتساب تقریب 400 عدد رله دایرکشنال برای توسعه و نوسازی پست‌ها، سالیانه به حدود هزار رله دایرکشنال نیاز خواهد بود. البته این رقم بدون احتساب نیروگاه‌های پراکنده و مصارف صنعتی است.

مدیر عامل این شرکت با بیان این که هزینه نوع مشابه با رله مورد نظر هم اکنون 2 هزار و 200 پوند انگلیس است، گفت: با توجه به پیش‌بینی انجام شده برای نیاز سالیانه به حداقل 600 دستگاه رله دایرکشنال و با فرض تولید و فروش این نیاز توسط شرکت ما، پس از اخذ تائیدیه‌ها و تست‌های نوعی و دیگر مراحل، کاهش هزینه ارزی حدود یک میلیون و 700 هزار دلار در سال میسر است.

مهندس اسلامی در خصوص میزان پیشرفت پروژه نیز اظهار کرد: در این طرح رله مایکام 127 ساخت اشنایدر فرانسه به عنوان مرجع طراحی در نظر گرفته شد و الگوریتم‌های فاکشن‌های مختلف بر اساس عملکرد مشابه نوشته شده و در حال برنامه‌نویسی با زبان Matlab هستند.

مدیرعامل این شرکت ضمن اشاره به تهیه و آماده شدن تمام نقشه‌های مکانیکال و نقشه بردهای الکترونیک پاور و پنل، گفت: تا کنون قالب‌های بخش مکانیک و کیس ساخته شده، نمونه‌های کیس و همه قطعات مکانیک آماده شده و دستگاه‌های تست و تولید لازم نیز خریداری شده است. وی در خصوص تأثیر تسهیلات اعطایی صحا در روند پیشرفت این پروژه نیز گفت: با  حمایت صحا بخش تدارکات شرکت موفق شد قرارداد ساخت قالب‌ها و خرید تجهیزات مفروض در قرارداد را سریعتر به جریان انداخته و پیشرفت خوبی ایجاد کند.

مهندس اسلامی خاطرنشان کرد: شرکت ما با پشتیبانی این تسهیلات در بخش نرم‌افزار نیز با گروهی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف اقدام به عقد قرارداد برنامه‌نویسی الگوریتم‌های فاکشن‌های مختلف بر اساس عملکرد مشابه رله اشنایدر کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا