ایجاد بانک های اطلاعاتی باید در دولت الکترونیک انجام شود

دکتر حسن نجفی سولاری در رابطه با مقوله راه اندازی سامانه اینترنتی دسترسی آزاد به اطلاعات که به تازگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: وقتی بحث سامانه اطلاعاتی مطرح می شود در ابتدا باید تعریف روشن و شفاف از آن صورت گرفته و این نکته مشخص شود که منظور از اطلاعات دقیقا چیست؟

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در ابتدا باید بررسی شود که در کشورهای پیشرفته دنیا چنین سامانه هایی چگونه شکل گرفته و دسترسی ها چگونه تعریف شده است، بیان کرد: به نظر می رسد مفهوم دیگری که باید مشخص شود این است که دسترسی دقیقا به چه معناست؟ به بیان دیگر این مووضع بررسی شود که آیا کاربر اجازه دارد به همه اطلاعات شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی دسترسی داشته باشد؟ آیا دسترسی به هر نوع اطلاعاتی مطلوب و منطقی است؟

وی ادامه داد: بنابراین در این قضیه دو مفهوم مبهم وجود دارد یکی منظور از بانک اطلاعات چیست و دیگر اینکه کاربر تا چه حد اجازه دارد که دسترسی آزاد به این اطلاعات داشته باشد؟ بنابراین، وظیفه مرکز ملی فضای مجازی رسیدگی به همین ابهامات است؛ یعنی باید خیلی دقیق حدود دسترسی آزاد به اطلاعات را مشخص کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما اظهار کرد: وقتی که تعاریف و حد و حدودها مشخص شد آنگاه می توانیم ادعا کنیم که دولت و در راس آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه دارد در محدوده آن تعریف بانک های اطلاعاتی تولید کنند و شرایط دسترسی آزاد به اطلاعات را برای کلیه ایرانیان فراهم کنند. به عنوان مثال، اگر اطلاعاتی در حوزه بازار بورس وجود دارد منطقی نیست که یک عده خاصی از آن مطلع بوده و عده دیگری از آن بی اطلاع باشند، این به معنای بی عدالتی اطلاعاتی است.

نجفی ضمن بیان این موضوع که دسترسی آزاد اطلاعات به این معناست که همه افراد بالسویه و به طور مساوی به این امکان و به این مقدورات نظام دسترسی داشته باشند، گفت: همچنین یکی از مهمترین محتواهایی که باید در بانک های اطلاعاتی گنجانده شود موارد مصرف بودجه هایی است که به وزارتخانه ها و مراکز دولتی اختصاص پیدا می کند که باید به روشنی مشخص شود که در کجاها خرج شده و چه کسانی از آن استفاده کرده اند و نتیجه دریافت این وام یا تسهیلات چه بوده است؟

وی در ادامه عنوان کرد: از سوی دیگر در اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی عبارت دسترسی آحاد جامعه ایران به اطلاعات مطرح شده است. از سوی دیگر، به نظرم باید رسانه ها، خبرگزاری ها و مطبوعات شهروندان را نسبت به این مفاهیم آگاه کنند.

این فعال حوزه فضای مجازی در ادامه تصریح کرد: تایید حدود افراد برای دسترسی به اطلاعات هم از دیگر مقوله هایی است که باید به آن توجه شود. به این معنا که الزاما مخاطب کودک و نوجوان نمی تواند به همه اطلاعاتی دسترسی داشته باشد که یک استاد دانشگاه به آنها احتیاج دارد، یا اگر یک متخصص زنان و زایمان به بعضی از اطلاعات در فضای مجازی دسترسی داشته باشد، ایرادی ندارد اما شخص دیگری که اصلا در حوزه پزشکی فعالیت نمی کند ضرورتی ندارد که به آن اطلاعات دسترسی داشته باشد؛ پس تعریف محدوده دسترسی آزاد به اطلاعات نیز باید دقیقا بر حسب نوع مخاطب و شرایط تعریف شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر که از همه موارد ذکر شده مهمتر است و خوشبختانه فعالیت در رابطه با آن آغاز شده، ایجاد بانک های اطلاعاتی است که باید بانک های اطلاعاتی در فضای مجازی تکمیل باشد که کاربران بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند، که در حال حاضر چنین بانک هایی در دسترس نبوده و هنوز به صورت کامل به وجود نیامده است. بنابراین مهمترین کاری که باید در دولت الکترونیک انجام شود، ایجاد بانک های اطلاعاتی متناسب برای آحاد جامعه ایرانی است.

نجفی افزود: حال اگر این بانکهای اطلاعاتی ایجاد و این سامانه راه اندازی شد، اتفاقی که می افتد این است که وجود شفافیت جلوی بسیاری از مفاسد را در کشور گرفته و از اتلاف وقت افراد و منابع دولتی جلوگیری می کند. از سوی دیگر بسیاری از اهمال ها و خلاف هایی که به دلیل عدم آگاهی اتفاق می افتد، از بین می رود.

وی تاکید کرد: بنابراین ایجاد بانک های اطلاعاتی در وهله اول و سپس راه اندازی سامانه اینترنتی دسترسی آزاد به اطلاعات منافع بسیاری را برای دولت و ملت ایران به ارمغان آورده و موجب رشد و توسعه کشور می شود.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا