برچسب انسولین به جای تزریق

در این صورت است که فرد دچار حمله قندی یا غش ناشی از کمبود قند می‌شود. در واقع بیشتر افراد هیچ وقت نمی‌توانند میزان مناسب انسولین را به خودشان تزریق کنند. در حالی که اگر سیستمی وجود داشته باشد که بتواند به طور خودکار میزان قند خونه را محاسبه و انسولین مورد نیاز را در بدن فرد آزاد کند، بخشی از مشکلات این افراد حل می‌شود. در ضمن تزریق هیچ گاه کار خوش‌آیندی نیست و شیوه دیگر غیر تزریق افراد انسولینی را از اثرات ناخوش‌آیند تزریق هم می‌رهاند.

حالا در یک همکاری حرفه‌ای بین دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و موسسه شیمی چانگ چان در چین، منجر به ساخت برچسبی پوستی شده که به شکل خودکار انسولین در خون آزاد می‌کند و به این ترتیب مانع بروز حمله‌های قندی شده و راه ناخوشایند تزریق مداوم را هم کنار می‌گذارد.

تکنولوژی نوین برچسب پوستی به جای سرنگ انسولین برای بیماران دیابتی اگر به شکل عملی و موفق در انسان‌ها هم جواب بدهد، تغییری شگرف و به یادماندنی در تاریخ این بیماری خواهد بود.این برچسب پوستی حاوی تعدادی ریزسوزن است که به گلوکوز موجود در خون حساسیت نشان می‌دهند. این حساسیت باعث می‌شود که در هنگام تشخیص تجمع مقدار زیادی شکر، سوزن‌ها دچار فروپاشی شوند. سوزن‌ها توخالی هستند و هرکدام حاوی مقدار معینی انسولین اند که در زمان فروپاشی سوزن آزاد می‌شود.این سوزن‌ها از نوعی پلیمر ساخته شده‌اند که با گلوکوز اکسید شده پر شده است. وقتی اکسید گلوکوز با گلوکوز موجود در خون واکنش نشان می‌دهد باعث شکست سوزن و آزاد شدن انسولین به داخل خون می‌شود. این برچسب‌های پوستی تا به حال با موفقیت روی موش‌های آزمایشگاهی امتحان شده اند.

این کشف می‌تواند انقلابی در درمان دیابت ایجا  کند و افراد دیابتی را از یکی از دردسرهای همیشگی ماجرا برهاند.

علی رنجبران
منبع:medscape

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا