سیاره‌ای که هر 4 ساعت یک بار به دور ستاره‌اش می‌چرخد

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از یونیورس تودی، این سیاره که "EPIC 228813918 b" نام دارد از جنس سنگ بوده و هم‌اندازه زمین است.

این سیاره در فاصله 264 تا 355 سال نوری از زمین قرار دارد و به دور یک ستاره کوتوله سرخ در حال گردش است.

نکته جالب توجه در رابطه با این سیاره این است که نزدیک‌ترین زمان به رکورد کوتاه‌ترین زمان ممکن برای گردش به دور یک ستاره را دارد و یک دور گردش آن به دور ستاره میزبانش فقط چهار ساعت و 20 دقیقه به طول می‌انجامد. مقام اول در اختیار یک سیاره است که هر چهار ساعت و 16 دقیقه یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد.

این تحقیق از سوی محققان "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) "موسسه فناوری کالیفرنیا"(Caltech)، دانشگاه تحقیقاتی توکیو و موسسه اخترفیزیک جزایر قناری انجام شده است.

تیم تحقیقاتی تاکید کرده‌اند که اطلاعات این سیاره فراخورشیدی از چندین منبع اطلاعاتی به دست آمده است و چندین تلسکوپ قدرتمند در سراسر جهان در این پروژه حضور داشته‌اند.

علاوه بر اطلاعات این تلسکوپ‌ها، از داده‌های مربوط به رصدخانه فضایی "کپلر"(Kepler) نیز استفاده شده است.

این رصدخانه تا به حال موفق به کشف 106 سیاره با دوره گردش کمتر از 24 ساعت شده است.

از نکات قابل توجه در رابه با این ستاره جرم بالای آن است که تقریبا 222 برابر زمین جرم دارد اما شعاع آن تقریبا با زمین هم‌اندازه است و این موضوع نشان می‌دهد که در ساختار آن عناصر فلزی سنگین درصد زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.

دلیل دیگر اینکه کشف این سیاره به قابل توجه است این است که مطالعات محققان بر روی ترکیب سیاره می‌تواند در کمک به درک نحوه برخورد سیاره های منظومه شمسی مفید باشد.

با توجه به اهمیت ستاره‌های کوتوله سرخ در زمینه احتمال وجود حیات بیگانه در اطراف آنها محققان تلاش می‌کنند تا اطلاعات بیشتری از ساختار،  ویژگی‌ها و سیارات پیرامونی آنها به دست بیاورند.نتایج این تحقیق به صورت آنلاین منتشر شده است.