نخستین شبکه تخصصی مواد غذایی در آفریقا راه اندازی شد

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، اولین شبکه زیست‌توده آفریقا با هدف ارتقای تولید، پردازش و تجارت در آفریقا که یک منبع تجدیدپذیر جدید است، ایجاد شد.

زیست‌توده یا بیومس یک منبع تجدیدپذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید. به‌ طور کلی زباله‌هایی که منشأ زیستی داشته باشند و از تکثیر سلولی پدید آمده باشند، بیومس نامیده می‌شوند.

مثال‌هایی از منابع بیومسی: ۱- جنگل‌ها و ضایعات جنگلی ۲- محصولات و ضایعات کشاورزی، باغداری و صنایع غذایی ۳- فضولات دامی ۴- فاضلاب‌های شهری و صنعتی ۵- فاضلاب‌ها و پسماندهای آلی صنعتی ۶- ضایعات جامد زباله‌های شهری زیست توده شامل زباله‌های زیستی قابل سوزاندن هم می‌شود، اما شامل مواد زیستی مانند سوخت فسیلی(نفت، گاز و…) که طی فرایندهای زمین‌شناسی تغییر شکل یافته‌اند، مانند زغال سنگ یا نفت نمی‌شود.

تعریف اتحادیه اروپا از زیست‌توده عبارت است از اجزای قابل تجزیه زیستی از محصولات، پسماندها و زائدات کشاورزی (شامل مواد گیاهی و دامی)، جنگل‌ها و صنایع وابسته و همچنین زائدات صنعتی و شهری قابل تجزیه. بر اساس تعریف علمی ارائه شده برای زیست توده، زیست توده به سوخت‌هایی اطلاق می‌شود که از جرم توده فیتوپلانکتون‌ها و جرم توده زئوپلانکتون‌ها ساخته می‌شوند.

امروزه مشخص شده است که سوخت‌های زیستی به دست آمده از پسماندهای جنگل‌ها و محصولات کشاورزی جهان می‌تواند سالانه به اندازه 70 میلیارد تن نفت خام انرژی در دسترس بشر قرار دهد که این میزان 10 برابر مصرف سالانه انرژی در جهان است. همچنین می‌توان از این سوخت‌ها بیشتر در تولید گرما بهره برد، زیرا می‌توانند باعث صرفه‌جویی اقتصادی چشمگیری شوند.

زیست توده قابلیت تولید برق، حرارت، سوخت‌های مایع، سوخت‌های گازی و انواع کاربردهای مفید شیمیایی را داراست. زیست‌توده سهم بزرگی در میان دیگر انواع منابع انرژی‌های نو دارد، به طوریکه پس از زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، چهارمین منبع بزرگ انرژی در دنیاست. این منبع حدود 14 درصد از انرژی اولیه جهان را تأمین می‌نماید و در حال حاضر بیش از 5.11 درصد از انرژی اولیه جهان توسط منابع زیست توده تأمین می‌شوند.

در فرایندهای تولید و تبدیل در صنایع غذایی و کشاورزی سالانه مقدار زیادی پسماندهای آلی جامد و مایع تولید می‌گردد که می‌تواند ماده اولیه مناسبی برای نیروگاه‌های زیست توده باشد. انرژی حاصل از این پسماندها می‌تواند در همان صنایع و یا صنایع دیگر مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این ضایعات در فرایند تولید انرژی و احداث نیروگاه‌های زیست توده می‌تواند در راستای توسعه پایدار در صنعت کشاورزی مد نظر قرار گیرد.

مسؤولان طرح مدعی هستند که این شبکه نه تنها امنیت غذایی را افزایش می‌دهد، بلکه از طریق تسهیل تبادلات و بحث‌های میان سهامداران، اقتصاد زیست محور دانش بنیان را حمایت می‌کند.

این طرح مبتکرانه که با همکاری مرکز توسعه تحقیقات آلمان با انجمن تحقیقات کشاورزی آفریقا از سال 2013 شروع به شکل‌گیری کرده بود، به منظور افزایش دسترسی به مواد غذایی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا اجرایی شده است.

این طرح که با حضور و مشارکت طیف گسترده‌ای از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های سراسر آفریقا و آلمان پشتیبانی می‌شود، به دنبال انتقال از ارزش زنجیره‌ای به ارزش شبکه‌ای است، که برای استفاده دوگانه از از زیست توده مناسب است.

آدبایو عباس، از موسسه بین‌المللی کشاورزی گرمسیری خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورهای آفریقایی در حال گنجاندن اقتصاد زیستی در سیاست‌های خود هستند. عباس بر نیاز به آموزش دانشگاهیان بیشتر در این زمینه تأکید کرد.

وی معتقد است که صنایع در آفریقا می‌توانند تا سال 2020 از زیست توده با اتخاذ فناوری‌های جدید تولیدات خوبی داشته باشند. این صنایع می‌توانند تا سال 2030 بیش از 20 درصد از تولید ناخالص داخلی این قاره را تشکیل دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا