استرس مغز را پیر می‌کند

محققان همیشه اعلام کرده‌اند که استرس دشمن سلامتی است و تا حد زیادی می‌توان سلامت جسم و مغز را تحت تأثیر خود قرار دهد. در این میان، مطالعات اخیر حاکی از آن است که تجربه‌های پراسترسی که در طول عمر به دست می‌آوریم می‌تواند مغز را تا ۴ سال پیرتر کند.

به گزارش سینارس به نقل از bbc، پژوهشگران با تست‌های حافظه و تفکر از حدود هزار و ۳۰۰ فرد ۵۰ ساله و بررسی سلامت مغز آنها دریافتند که تحقیقاتشان، ارتباط مستقیمی را بین استرس و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل نشان نمی‌دهد اما شواهد حاکی از آن است که تجربه‌های پراسترس‌ در زندگی روی عملکرد مغز اثری می‌گذارد که در درازمدت ممکن است احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

طبق تئوری مطرح شده از سوی محققان دانشگاه «ساوتهمپتون»، استرس باعث افزایش التهاب می‌شود که همین امر خطر بروز زوال عقل را بالا می‌برد. در این راستا، پژوهشگران مدرسه پزشکی دانشگاه «ویسکونسین» نیز دریافتند که سیاه‌پوستان آمریکایی‌ نسبت به سایر گروه‌های نژادی بیشتر دچار استرس می‌شوند؛ به طوری که در تست‌های حافظه نمرات پایین‌تری نسبت به سایر افراد کسب کردند.

تجربه‌های پراسترس از جمله مشکلات تحصیلی، عدم امنیت مالی، مشکلات جدی سلامتی و تروماهای روانی هستند. یافته‌هایی که در طول این مطالعات به دست آمده نشان می‌دهد که استرس در سال‌های نخست زندگی خطر ابتلا به زوال عقل را بالا می‌برد. در این میان، محققان انجمن آلزایمر آمریکا گفته‌اند که تمایز بین استرس و اضطرابی که منجر به زوال عقل شود، دشوار است و باید تحقیقات گسترده‌ای روی این ارتباط انجام شود.

زوال عقل، بیشتر گریبان‌گیر افراد ۶۵ سال به بالا می‌شود و در حالی که موارد ابتلا به زوال عقل با افزایش سن بیشتر می‌شود، نمونه‌هایی از ابتلا به این بیماری در سنین پایین‌تر وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا