ردیابی فرازمینی ها با بزرگترین رادیوتلسکوپ کروی روزنه

به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما،رادیوتلسکوپ کروی روزنه که به اختصار «فست» نامیده می‌شود برای ردیابی علائم حیات فرازمینی طراحی شده است.

بیش از ۹۰۰۰ نفر از مردم در دو استان در کشور چین باید محل زندگی خود را ترک کرده و به جای دیگری نقل مکان کنند تا فضای لازم برای ساخت بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان- با هدف بلندپروازانه ردیابی حیات فرازمینی- فراهم شود.

در ماه نوامبر دانشمندان چینی اعلام کردند که یکی از قطعات مهم تلسکوپ را با موفقیت آزمایش کردند. بر اساس گزارش چاینادیلی این تلسکوپ منحصر به فرد است زیرا دارای ۴۵۰۰ پانل است که عمدتاً سه‌گوش هستند و یک شکل سهمی‌گون را ایجاد می‌کنند. این پانل‌ها می‌توانند بچرخند و شکل آنتن را تغییر دهند و بر همین اساس سیگنال‌های فواصل بسیار دور در گوشه‌های جهان را جمع‌آوری کنند.

لی دی از دانشمندان مرکز رصدخانه‌های نجومی ملی چین به چاینادیلی گفت: «فست با داشتن سطح بزرگتری برای دریافت سیگنال و با انعطاف‌پذیری بیشتر قادر خواهد بود تا فضای بیشتری را در آسمان – معادل دو برابر آرسیبو- و با حساسیت سه تا پنج برابر رصد کند. تمایل و علاقه به شناسایی ناشناخته‌ها طبیعت و ذات بشر است. این میل وافر ما را به سمت آینده هدایت می‌کند.»

گویجو یکی از استان‌های فقیر چین است. کوچ اجباری مردم برای ایجاد زیرساخت‌های لازم یک کار معمول در کشور چین است. اغلب مردمی که مجبور به جابجایی شده‌اند از کوچ اجباری و از میزان غرامت پرداختی دولت ناراضی هستند. هرچند مطبوعات تحت کنترل دولت، اخبار این پروژه را از منظر پیشرفت تکنولوژیکی- و نه مشکلات ایجاد شده برای مردم- تحت پوشش قرار دادند.

ساخت رادیوتلسکوپ ۵۰۰ متری فست در سال ۲۰۱۱ آغاز گردید و در ماه دسامبر به اتمام می‌رسد. قطر این تلسکوپ ۵۰۰ متر است.رصد خانه آرسیبو در پورتریکو با قطر ۳۰۰ متر در مقابل فست یک کوتوله به نظر می‌رسد.

بزرگترین رادیوتلسکوپ کروی روزنه

مقامات مسئول در استان گویجو که در جنوب غربی چین واقع است، موظفند تا خانوارهای مورد نظر را از این مکان به جای دیگری نقل مکان دهند. این پروژه ۱۲۸ میلیون پوندی با هدف ردیابی علائم حیات فرازمینی طراحی شده است. خبرگزاری شین‌هوا اعلام کرد که مقامات مسئول، تمامی خانه‌ها تا شعاع ۵ کیلومتری رادیوتلسکوپ را تخلیه خواهند کرد. لی یوچنگ از مقامات مسئول گویجو می‌گوید این کار به ایجاد یک محیط مناسب امواج صوتی الکترومغناطیسی کمک می‌کند.

شین‌هوا گزارش می‌دهد که ۲۰۲۹ خانوار شامل ۹۱۱۰ نفر از شهرهای پینگ‌تنگ و لودیان مشمول جابجایی و تغییر مکان خواهند شد. این خبرگزاری اضافه می‌کند دولت به هریک از این افراد مبلغ ۱۲۰۰۰ یوآن غرامت پرداخت خواهند کرد و اقلیت‌های قومی که با مشکلات مسکن مواجهند، ۱۰۰۰۰ یوآن دیگر نیز دریافت خواهند کرد.