ارتباط خرخر کردن در خواب با ابتلا به آلزایمر

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، بتازگی معلوم شده که تنفس دشوار هنگام خواب، کاهش حافظه را در افراد در معرض خطر تشدید می‌کند. خواب‌آلودگی روزانه و وقفه‌های تنفسی در خواب معمولا با اختلال در تمرکز، حافظه و قدرت فکر کردن در افرادی که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به تحلیل مغزی هستند، در ارتباط‌اند.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد حدود هزار و ۷۵۲ نفر با میانگین سنی ۶۸ سال را از نظر کیفیت خواب و عملکرد مغزی آنها تحت کنترل گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که اختلال تنفسی مرتبط با خواب در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آلزایمر هستند، با کاهش عملکرد مغزی مرتبط است.

اختلال تنفسی مرتبط با خواب به اختلالی اطلاق می‌شود که فرد بیش از ۱۵ وقفه تنفسی یا تنفس سطحی در یک ساعت به همراه خرخر هم داشته باشد. در بیمارانی که بیش از ۵ بار این حالت را در یک ساعت تجربه کردند، وقفه تنفسی خواب تشخیص داده شد.

افراد در معرض ابتلا به آلزایمر دارای ژن APOE هستند که حامل کلسترول است و از مغز در برابر آسیب مغزی در افراد سالم جلوگیری می‌کند. پیش از این مشخص شده بود یک پنجم افرادی که حامل تغییرات ژنتیکی APOE هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

این یافته‌ها همچنین نشان داد در میان افراد در معرض خطر، کسانی که در طول روز دچار خواب‌آلودگی هستند، بیشتر کاهش تمرکز و حافظه و نیز کاهش تفکر را تجربه می‌کنند.

وقفه تنفسی در خواب با اختلال تمرکز و تفکر در افراد مستعد ارتباط دارد. آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب به حالتی گفته می‌شود که ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم ناحیه گلو نرم شده و حالت افتاده پیدا می‌کنند به طوری که مسیر راه‌های هوایی را به مدت ۱۰ ثانیه مسدود می‌کنند. افرادی که اختلال تنفسی مرتبط با خواب را تجربه می‌کنند معمولا از اختلال شناختی رنج می‌برند و خطر بروز زوال عقل در آنها بالاست. اختلال شناختی در جمعیت سالمند شیوع بیشتری دارد و با افزایش ناتوانی، علائم عصب‌شناسی و هزینه‌های درمانی مواجه است.

به گفته این محققان، هر چه اختلال تنفس و بی‌خوابی شبانه بیشتر باشد، عملکرد شناختی و به ویژه تمرکز افراد بیشتر می‌شود و همچنین فرآیند کاهش عملکردهای شناختی در افرادی که دارای ژن APOE هستند، شدت بالاتری می‌یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا