عزم چین برای رسیدن به ماه و مریخ کم نشد

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، ساختن مراکز پرتاب فضایی جدید، برنامه های اکتشاف بلند پروازانه به ماه و مریخ و برگزاری سفرهای منظم ، این کشور را به سرعت در ردیف کشورهای روسیه و آمریکا قرار داده است.چین برنامه بلندمدتی برای برای اعزام فضانورد به ماه دارد. مقامات این کشور اعلام کرده‌اند در دهه ۲۰۲۰میلادی نخستین فضانوردان خود را به ماه اعزام می‌کنند. مشخص نیست آیا این سفر فقط به دور ماه است یا فرود روی آن هم برنامه‌ریزی شده است. اما بدون‌شک هدف نهایی فرود فضانوردان چینی در ماه و احتمالا در ادامه ساخت پایگاه‌هایی برای اقامت دائمی در آنجاست.چین برای دستیابی به این هدف بسیار مصمم به نظر می‌رسد. این کشور در قالب برنامه فضایی چانگه (Chang’e)، تعدادی کاوشگر به ماه پرتاب کرده است. از جمله ماه‌نورد رباتیک چانگ ـ ۳ که سال ۱۳۹۲ روی ماه فرود آمد.

انفجار روزهای گذشته، اختلالی در روند ایجاد نمی‌کند

با وجود اهداف بلندپروازانه چین، برای اولین بار در خلال سال های اخیر، یکی از برنامه های چین برای پرتاب ماهواره‌بر مخابراتی با شکست مواجه شد و این آزمایش با منفجر شدن ماهواره‌بر در آسمان ناکام ماند. چین  در روزهای گذشته، برای پرتاب یک ماهواره مخابراتی با یک ماهواره‌بر پیشرفته «لانگ مارچ 5» آماده شده بود که با موفقیت همراه نبوده است. قرار بود این ماهواره‌بر پیشرفته که به «لانگ مارچ ۵ ـ وای ۲» معروف است، ماهواره مخابراتی «شی جیان ۱۸» را پرتاب کند که ماهواره‌بر در زمان عملیات در پایگاه ماهواره «ای ون چانگ» در استان «های نن» در جنوبی ترین نقطه این کشور منفجر شده است.
چین می خواهد در نیمه دوم امسال کاوشگر ماه «چانگ یی ـ ۵» را پرتاب کند و برای انجام این کار از همین ماهواره‌بر استفاده خواهد کرد. بنا به گفته مسئولین چینی پرتاب‌هایی تا قبل از آن زمان با این ماهواره‌بر انجام خواهد شد تا امنیت برنامه تضمین شود. «شی جیان ـ ۱۸» چین که هفت و نیم تن وزن دارد سنگین ترین ماهواره ای است که این کشور برای پرتاب با این راکت در مرحله نهایی در نظر گرفته بود.
چین برنامه چند میلیارد دلاری فضایی خود را نشانه ای از اقتدار کشور و حزب حاکم و موفقیت های علمی و فنی خود می داند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا