بیگانه قلمداد کردن و غرب‌زده خواندن برخی نخبگان، دلسردی و مهاجرت آنان را سبب خواهد شد

به گزارش سیناپرس به نقل از استاد نیوز، میرابراهیم صدیق عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج به تحلیل وضعیت نخبگان در کشور و وظیفه ی دولت‌ها نسبت به آنها پرداخت.

صدیق درباره ی علت مهاجرت اکثر نخبگان پس از تحصیل به کشورهای خارجی، اظهار داشت: تقریبا تمام کسانی که در دانشگاه درس می‌خوانند، به دنبال این هستند که بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی کاری مرتبط با رشته ی خود داشته باشند یعنی هم به خود به جهت وقتی که برای تحصیل گذاشتند خدمت کنند و هم به جامعه بابت امکاناتی که تا به حال استفاده کردند و در این مسیر زندگی خود را بهبود بخشند.

وی در ادامه افرود: البته ما نمی‌توانیم به دانشجویان و نخبگان علمی کشور اعلام کنیم برای ادامه ی تحصیل به خارج از کشور نروند، اتفاقا به عقیده ی من یک فرد دانشگاهی با توانایی علمی بالا باید در دانشگاه های مطرح جهانی به تحصیل بپردازد. اما دولت و حاکمیت باید امکانات و شرایط رفاهی خوبی را برای این افراد فراهم کند تا بعد از اتمام تحصیلات خود در کشورهای اروپایی میل بازگشت به کشور داشته باشد و در کشور خودمان از ظرفیت چنین افرادی استفاده شود.

صدیق در همین راستا، ادامه داد: برای مثال اگر در یک نظرسنجی از افرادی که به دلیل شرایط و کمبود امکانات به کشورهای دیگر مهاجرت کردند، پرسیده شود نظرشان درباره ی کشور خودشان چیست، قطعا می‌گویند وطن خود را به هرجایی ترجیح می‌دهند اما این اقتضای زمان و مکان بوده که آنهارا به دلیل میل به پیشرفت از کشور خودشان دور کرده است. این در حالی است که همواره دولتها درباره ی نخبگان و ایجاد فضای مناسب برای رشد و ترقی آنها حرف های خوبی زدند اما در عمل همیشه اقدام چندانی صورت نگرفته و ترک کشور و مهاجرت برای نخبگان راه آسان‌تری نسبت به ماندن با این شرایط بوده است.

وی درباره ی وظایفی که دولت‌ها و حکومت نسبت به نخبگان دارند، تصریح کرد: اولین اقدامی که دولت‌ها و حکومت‌ها باید انجام دهند، هموار کردن مسیر تبادل علمی بین دانشگاه‌ها است. یعنی فضای دانشگاه را از جو امنیتی به سمت جو علمی فرهنگی تغییر دهند و امکاناتی به وجود آید که اساتید و دانشجویان در سراسر کشور بتوانند باهم تبادل علمی داشته باشند. از طرفی باید مسیر بازگشت را برای نخبگان خارجی باز بگذاریم، آنهارا به دلیل فعالیت در خارج از کشور غیرخودی و بیگانه ندانیم و در صورت بازگشت امکانات بیشتری را در اختیار آنها قرار گیرد. از سوی دیگر باید برای پذیرش دانشجویان و اساتید خارجی نیز در دانشگاه های داخلی ظرفیتی درنظر گرفته شود تا بتوانیم از این طریق با اساتید جهانی در ارتباط باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا