فهمیدن دستور پخت غذا از روی تصاویر مواد اولیه

به گزارش سیناپرس از آی تی ایران، یکی از شخصیت‌های این سریال، ایده‌ای برای توسعه یک برنامه مخصوص خوراکی‌ها و غذاها دارد که تبدیل به یک سیستم تشخیص غذای هوشمند می‌شود. این شخصیت باید این برنامه را توسعه دهد اما هنگامی که زمان نمایش قابلیت‌ها می‌رسد، برنامه فقط می‌تواند غذاها را بر اساس دو دسته، طبقه بندی کند: "هات داگ" و "غیر هات داگ"!

دانشگاه MIT نیز با بهره گیری از این ایده توانسته برنامه‌ای بسازد که واقعا قابلیت تشخیص غذاها را دارد. این برنامه می‌تواند مثلا دستور پخت غذایی که عکس آن را در شبکه‌ای مانند اینستاگرام مشاهده می‌کنید را نیز ارائه دهد. محققان آزمایشگاه علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی دانشگاه MIT، برنامه‌ای تحت عنوان Pic2Recipe طراحی کردند که در دوره آزمایشی موفق شد به میزان 65 درصد از روی تصاویر مواد اولیه، دستور پخت آن غذا را حدس بزند. این تیم، هوش مصنوعی این برنامه را طوری آموزش دادند تا بتواند نوع غذاها را تشخیص دهد. در مرحله بعد، محققان بیش از 1 میلیون دستور پخت به همراه اطلاعات مواد اولیه غذاها، به سرور اطلاعاتی این برنامه اضافه کردند. این اطلاعات برای آموزش شبکه عصبی برنامه و به منظور پیدا کردن الگوها و برقراری ارتباط بین تصاویر غذاها و دستور پخت آنها استفاده شد.

تکنولوژی هوش مصنوعی این برنامه به همین شیوه قادر است مواد اولیه مختلف مانند آرد، تخم مرغ، کره یا غیره را شناسایی کند و حتی قادر است برای مواد اولیه در دسترس، دستور پخت غذای مرتبط پیشنهاد دهد. این سیستم فعلا شاید قادر نباشد تمام مواد غذایی موجود در تصویر را معرفی کند، به خصوص اینکه ممکن است برای پخت انواع غذاها شیوه‌های بسیار مختلفی استفاده شود. با این وجود تا همینجا هم پیشرفت بزرگی در این زمینه محسوب می‌شود و با وجود استعداد یادگیری سیستم اصلی این برنامه، جای پیشرفت زیادی نیز دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا