بررسی اختصاصی پهپاد مویک پرو

به گزارش سیناپرس به نقل از آی تی ایران، برای این شرکت چینی که حالا حدود ۷۰ درصد بازار پهپاد جهان را در اختیار دارد دیزاین به اندازه کیفیت پرواز و دوربین مهم است و شاید این مهم‌ترین آموخته این شرکت از شرکت اپلی باشد که او را با آن مقایسه می‌کنند و اپل پهپادها نامش نهاده‌اند. 

مویک پرو نه تنها از نظر دیزاین یکی از متفاوت‌ترین محصولات پهپادی است بلکه شکل ترنسفورمر گونه‌ی آن این محصول را از سایر محصولات تکنولوژی متمایز می‌کند. 

اما برای این پهپاد  ۹۹۹ دلاری دیزاین تنها یکی از مزیت‌هاست چنانکه سرعت حداکثر ۶۵ کیلومتری و باتری ۲۷ دقیقه‌ای به همراه کیفیت تصویربرداری 4K از این محصول یک پرنده ویژه ساخته است. پرنده شرکت DJI که البته همین اواخر یک خواهر کوچولو به اسم SPARK پیدا کرده که آن هم پرنده کوچک جذابی به خصوص برای کسانی است که تازه می‌خواهند در فضای پهپادها دستی بر آتش ببرند. 

پهپاد مویک پرو به خاطر آنکه دسته‌های آن به راحتی جمع می‌شود یکی از جمع و جورترین پهپادهاست و همین پرتابل بودن بر شهرت آن بسیار افزوده است. ما در آی تی ایران سال گذشته همزمان با عرضه این پهپاد آن را به طور کامل معرفی کردیم و حالا بررسی اختصاصی‌مان را از این پرنده جذاب DJI می‌خوانید.

اندازه و وزن مویک پرو

  ارتفاع این پهپاد در حالت بسته  8.3 سانتی‌متر، عرض آن هم ۸.۳ سانتی‌متر و طول آن 19.8 سانتی‌متر است. این محصول فوق‌العاده قدرتمند شرکت DJI که چهره آن شبیه شخصیت‌های فیلم ترنسفورمر اس فقط ۷۴۳ گرم وزن دارد.

طول پرواز این پرنده چقدر است؟

بر اساس آنجه خود DJI ذکر کرده این پرنده می‌تواند تا ۷ کیلومتر از کنترلر فاصله بگیرد اما برخی فیلم‌هایی که اخیرا در یوتیوب مشاهده کرده‌ایم نشان می‌دهد که مویک پرو را تا ۹ کیلومتر هم پرواز داده‌اند. مهمترین چالش در پرواز دور پرنده باتری است هرچندن سیستم هوشمند مویک پرو به گونه‌ای عمل می‌کند که در هنگام نداشتن باتری برای بازگشت به طور خودکار فرود می‌آید ( از ان رو پروازدادن آن روی آب خطر از دست دادن دستگاه را به همراه دارد ).

سقف ‍پرواز این پرنده چقدر است؟

بر اساس استانداردهای DJI سقف پرواز این پرنده ۵۰۰ متر است اما ما هم فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که نشان دهنده سقف پرواز  ۴ کیلومتری این پرنده است را دیده ایم . 

باتری مویک پرو چقدر ظرفیت دارد؟

باتری مویک پرو ۳۸۳۰ میلی آمپری است. بر اساس اعلام DJI حداکثر زمان استفاده از هر باتری ۲۷ دقیقه است. . باتری‌های این پرنده ازنوع هوشمند است و با داشتن یک دگمه روی آن می‌توان از میزان شارژ آن مطلع شد. همچننین از طریق اپلیکیشن نیز می‌توان جزییات شارژ باتری در سلول‌های مختلف آن را با جزییات دید. باتری‌های مویک پرو به سیستم خود تخلیه مجهزند در صورتی که برای مدت زمان زیادی استفاده نشوند به طور خودکار شارژ آنها تخلیه می‌شود.

 

امکانات خاص این پهپاد چیست؟

شاید ویژگی مهم مویک پرو دقت در حالت Return to home  (‌بازگشت به خانه ) باشد. با فشاردادن یک دگمه روی کنترلر یا روی صفحه نمایش یا در حالت قطع ارتباط بین کنترل ودستگاه پهپاد روی حالت خودکار قرار میگیرد و با پرواز به سمت مبدا خود به آرامی در نقطه پرواز فرود می آید. در تست‌های ما دقت در نشستن در حد  ۲۰ سانتی‌متر بود. بخشی از این قدرت مویک پرو به خاطر اتصال GPS به ۲۰ ماهواره است. مویک پرو در هنگام بازگشت به خانه و در حالت خودکار قادر است به لطف رادار جلویی اجسام مقابل خود را شناسایی کند و با ارتفاع دادن آنها را رد کند. 

مویک پرو هم از یک دوربین مجزا  و هم از تکنولوژی اولتراسونیک برای اسکن کردنن سطح زیرین خود بهره می‌برد به این ترتیب به طور خودکار وضعیت سطح را از نظر فرود آمدن بررسی می‌کند. در صورتی که سطح زمین را برای نشستن مناسب تشخیص ندهد در حالت Hover باقی می ماند و متنظر دستور کنترل کنننده پهپاد می‌ماند. 

برای چه افرادی مناسب است؟

اگر علاقه‌مند به پرواز پهپاد هستید و یک موجود فرز و چابک هیجان به خون‌تان تزریق می کند مویک پرو برای شما ایده‌ال است. اگر پرنده را در حالت اسپرت (SPORT)  قرار دهید سرعت زیادی را به پهپاد می‌دهید اما باید توجه داشت در این حالت سیستم راداری جلویی فعال نیست. 

هرچندن دوربین مویک پرو با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی خود نسبت به دوربین فانتوم ۴ پرو ضعیف‌تر است اما کیفیت عکسهای مویک پرو واقعا خوب است. اما نقطه قوت این پهپاد قطعا در تصویربرداری بی لرزش آن است به طوری که بار نخست با دیدن تصاویر پهپاد در آسمان باور نمی‌کنید که پرنده در حال پرواز است. این عدم لرزش حاصل تکنولوژی لرزش‌گیر سه محوره گیمبال این پهپاد است جایگاهی که شرکت. DJI در آن پادشاهی می‌کند. در واقع این تکنولوژی لرزشگیر آنقدر خوب کار می‌کند که شرکت DJI تصمیم گرفت خود گیمبال و لرزش‌گیر را به صورت یک محصول جدا ( هم اکنون به اسم Osmo فروخته می‌شود ) به بازار عرضه کند.

کجامی‌توان پرواز کرد؟

کارکردن با مویک پرو بسیار ساده است و با یک آموزش چند ساعته قادر خواهید بود این پرنده را پرواز دهید درایران اما البته مشکل آنجاست که چون قانونی برای پرواز کردن یا نکردن پهپادها نداریم ( گفته شده در تهران پرواز هر نوع پهپاد ممنوع است) بنابراین پیدا کردن محیط مناسب پرواز ساده نیست . 

چه شرایط آب و هوایی برای پرواز مناسب است؟

شرکت DJI توصیه می کند که مویک پرو را در باران و برف استفاده نکنید با این حال بسیاری از تست‌ها نشان می‌دهد که مویک در شرایط آب و هوایی مرطوب به خوبی کار می‌کند.

مدل کمبو مویک پرو چه تجهیزاتی دارد؟

در مدل کمبو مویک پرو شاهد امکانات اضافه‌ای در مقایسه با مدل استاندارد هستیم. از جمله دو باتری، یک کیف رو دوشی، هاب شارژر ، شارژر ماشینی و دو بسته پره یدک. خود شرکت DJI مدل کمبو را با قیمت ۱۲۰۰ دلار به فروش می‌رساند اما همین شرکت در فروشگاه‌های اینترنتی مانند آمازون مدل‌های دیگری از کمبو را ارایه می‌دهد که شامل تعداد بیشتری از تجهیزات ( مثلا باتری ) و یا برخی تجهیزات جانبی مثل محافظ ملخ و … است.

چه تجهیزات جانبی برای مویک پرو توصیه می‌شود؟

هم اکنون تعداد زیادی از تجهیزات جانبی برای مویک پرو ارایه شده است . بخشی از این تجهیزات توسط خود شرکت DJI تولید شده مانند نورگیر صفحه نمایش (‌برای جلوگیری از تابش مستقیم نور به صفحه نمایش در زیر آفتاب) ، محافظ ملخ ، کیف چرمی، کیف پلاستیکی ، هاب شارژ، شارژر خودرو، باتری، ملخ، فیلترهای UV و ND . 

 
استفاده از هدست واقعیت مجازی 
مویک پرو قابلیت اتصال به هدست واقعیت مجازی شرکت DJI یعنی DJI Goggles را دارد. ما در آی تی ایران هنوز این هدست را بررسی نکرده‌ایم. 

تکنولوژی OcuSync در مویک پرو چیست؟

پهپاد مویک پرو از سیستم انتقال توسعه داده شده OcuSync استفاده می‌کند که در واقع از خانواده تکنولوژی Lightbridge شرکت DJI است. سیستم انتقال در OcuSync بهتر و سریع‌تر از وای‌فای است ضمن اینکه با فشرده‌سازی دیجیتالی امکان ارسال تصاویر ویدیویی HDرا حتی در محیط‌های با تداخل فرکانسی بالا به خوبی فراهم می‌کند. 

در مقایسه با سایر تکنولوژی های تصویری آنالوگ OcuSync قادر به انتقال تصاویر با کیفیت 720p و 1080p با کیفیت ۴ تا ۱۰ برابری بهتر است. در عین حال برد انتقال تصویر با کیفیت در این تکنولوژی به ۷ کیلومتر می‌رسد. 

میزان تاخیر OcuSync به حداقل ممکن رسیده ۵ میلی‌ثانیه برای ریموت کنترل و ۱۰ میلی‌ثانیه برای انتقال دیتای ویدیو و ۱۳۰ میلی‌ثانیه برای انتقال خود ویدیوهاست. قبل از پرواز OcuSync با اسکن کردن خودکار محیط و انتخاب باند فرکانسی با کمترین میزان تداخل بهترین ارتباط را فراهم میکند. 

OcuSync همچنین از امکان چنددستگاه همزمان پشتیبانی میکند به همین دلیل مثلا شما میتوانید همزمان هم از Goggles ( عینک واقعیت مجازی برای پرواز ) و هم ریموت کنترل همزمان استفاده کنید. شما همچنین میتوانید یک ریموت کنترل دیگر را نیز همزمان به دستگاه متصل کنید و مثلا تنظیمات تصویر را به اپراتور دیگری بسپارید. برای آشنایی بیشتر با

مشکلات کار با مویک پرو 

واقعیت این است در طول مدتی که بامویک پرو  کار کردیم به کمتر مشکلی برخورد کردیم  اما شاید یکی از مهم‌ترین مشکلات دیدن تصویر روی صفحه نمایش در طول روز باشد. با توجه به میزان روشنایی صفحات نمایش عملا و حتی در بهترین صفحات نمایش فعلی دیدن تصاویر از روی موبایل و حتی تبلت ( ما آی‌پد‌پرو ۱۰.۵ اینچی راتست کردیم) به سختی ممکن است به همین دلیل پناه گرفتن زیر سایه شاید مهم‌ترین راه برای حل این معضل باشد. بی دلیل هم نیست که خود DJI تصمیم گرفته صفحه نمایشی با شدت روشنایی بیشتر عرضه کند. 

مشکل دیگر تداخل فرکانسی است که معمولا در شهرها و نزدیکی دکل‌های مخابراتی زیاد باعث ارور می‌شود. خوشبختانه مویک پرو از تکنولوژی OcuSync به خوبی استفاده می‌کند که در زمینه تداخل فرکانسی با تغییر کانال به صورت خودکار عملا اجازه قطع ارتباط را نمی‌دهد اما به هر حال این منابع فرکانسی با حضور دستگاه‌های بیشتر در حال اشغال شدن است. ما در هنگام استفاده از مویک مرتبا با چنین هشدارهایی روبه رو شدیم. 

مشکل دیگر مویک این است که به رغم داشتن سیستم ویژن و یا همان رادار جلویی قادر به دیدن سیم‌ها یا شاخه‌های نازک نیست این موضوع باعث می‌شود در اثر کوچکترین غفلت دستگاه با سیم یا شاخه‌ها برخورد کند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا