کره زمین در ابتدا ژله ای شکل بود

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که احتمالا کره زمین در ابتدای تاریخ شکل گیری خود به شکل synestia  یا یک پیراشکی داغ و ژله ای بوده است. در این رابطه یک نظریه وجود دارد که بر اساس آن در حدود 4 و نیم میلیارد سال پیش یک شهاب سنگ صخره ای و بزرگ با زمین تصادم کرده و موجب پدیدار شدن ظاهر صخره ای سیاره ما شده است.

احتمالا کره زمین در ابتدای تاریخ شکل گیری خود به شکل synestia  یا یک پیراشکی داغ و ژله ای بوده و در حدود 4 و نیم میلیارد سال پیش یک شهاب سنگ صخره ای و بزرگ با زمین تصادم کرده و موجب پدیدار شدن ظاهر صخره ای سیاره ما شده است.

این نظریه با عنوان تئوری Theia شناخته می شود. (SN: 4/15/17, p. 18). شبیه سازی های جدید کامپیوتری انجام شده و مطالعات اخیر دانشمندان نشان می دهد که این ضربه قوی احتمالا سبب ایجاد یک شکاف عمیق، تبخیر شدید و خرد شدن سطح ژاله ای زمین شده است.

این فرم سیاره یعنی حالت synestia فاقد سطحی کاملا مایع یا کاملا جامد بوده و ترکیب و ساختار آن شهاب سنگ برخورد کرده احتمالا می تواند در حدود 100 هزار کیلومتر یا بیشتر گسترش داشته و به همین دلیل بایدابعادی  بسیار بزرگتر از 13 هزار  کیلو متر یا بیشتر داشته باشد. این ابعاد اضافه شده از سنگ در زمین تخلیه شده و به سرعت به چرخش و دوران ادامه داده و سبب صاف شدن سطح زمین شده اند.

موضوع مهم در رابطه با فرضیه فوق این است که اگر زمین به شکل نخستین خود یعنی حالت synestia باقی می ماند، عمری کوتاه داشته و به سرعت از بین می رفت اما این شی بزرگ در ابعاد زمین احتمالا به سرعت و طی مدت زمانی در حدود 100 تا 1000 هزار سرد و به شکل کروی در آمده است. پژوهش های جدید در این رابطه در مجله آنلاین پژوهش های ژئوفیزیک (Journal of Geophysical Research) منتشر شده است.

در همین رابطه سیمون لاک (Simon Lock) از اساتید دانشگاه هاروارد و سارا استوارت (Sarah Stewart) از دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند:« احتمالا سطح کره زمین پیش از آن که به شکل امروزی خود درآید برای دفعات متعددی به شکل  پیراشکی ژله ای و در حالت synestias قرار داشته است.»

البته لازم به توضیح است که تاکنون هیچ ستاره شناسی موفق به شناسائی و مشاهده سیاره ای در حالت synestia نشده است اما احتمال وجود چنین حالتی از سیارات در فضای خارج از منظومه شمسی محتمل بوده و دور از ذهن نیست.

احسان محمدحسینی