شماره گذاری خودرو با استاندارد یورو ٤ تا سال ٩٨

 به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز یکشنبه در مراسم رونمایی از طرح کلان ملی فناوری و نوآوری خانواده موتور ملی سه سیلندر افزود:دولت یازدهم از ابتدای کار گام های خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا برداشته که استاندارد کردن خودروها یکی از آنها است.

وی با اشاره به تولید خودروهایی با استاندارد یورو ٤ در دولت یازدهم گفت: از سال ٩٣ فقط خودرو با استاندارد یورو ٤ شماره گذاری شده وغیرازاین استاندارد در کشور هیچ خودرویی مجوز شماره گذاری دریافت نکرده و نخواهد کرد.
ابتکار افزود: با برنامه های صورت گرفته از سال ٩٨ خودروها با استاندارد یورو ٥ تولید خواهند شد تا کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا در شهرها به ویژه کلانشهرها شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ٦ میلیون ٨٠٠ هزار خودرو و موتورسیکلت درتهران تردد می کند که اگر از استاندارد کافی برخوردار نباشند سهم عمد ه ای در آلودگی هوا خواهند داشت.
وی گفت: امروز همزمان با رونمایی از این طرح ملی ، استانداردادهای جدید خروجی معاینه فنی نیز آغاز به کار کرد و به عبارتی از امروز این استانداردها سختگیرانه تر شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هر انسانی روزانه به ١٦ کیلوگرم هوا نیاز دارد که سلامت این هوا از اهمیت زیادی برخوردار است و اقداماتی که انجام می شود همه در راستای کاهش آلودگی برای داشتن هوایی سالم است.
ابتکار با تقدیر از تلاش وزارت صنعت برای استاندارد کردن خودروها گفت: وزارت نفت نیز باید به وظیفه خود در زمینه ارتقای سوخت استاندارد تلاش کند ، البته گام های خوبی برداشته اما کافی نیست.
وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به طور مستمر از صنعت خودروسازی بازدید می کند و همین کار را برای تولید سوخت بنزین با هدف استاندارد بودن نیز داریم تا کیفیت بنزین همگام با رشد صنعت خودرو اتفاق بیفتد و ما از وزارت نفت تولید سوخت با استاندارد یورو ٥ و به بالا را انتظار داریم.
وی به توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد و افزود: در این توافق بحث انتشار گازهای گلخانه ای و سهم ما در این حرکت جهانی در بهینه سازی سوخت و حفاظت از ذخایر سوختی بسیار حایز اهمیت است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال های گذشته به علت یارانه ها و اینکه قیمت واقعی برای منابع نداشتیم حجم زیادی به هدر می رفت اما امروزه برنامه ریزی ها و فناوری های جدید موجب کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای شده است.
وی با تشکر از تلاش وزارت صنعت معدن و تجارت برای حرکت به سمت ارتقای استانداردها افزود: رییس جمهوری از ابتدا اعلام کرده بود که دولت یازدهم دولتی محیط زیستی است از این رو همواره تاکید داشت که اولویت با مسائل محیط زیستی است و با این نگاه انتظار این بود که مسیر صنعت به سمت فناوری های روز دنیا حرکت کند لازمه آن گام برداشتن صنعت خودرو سازی همگام با جهان بود به ویژه در مسائلی که به طور مستقیم به مسائل محیط زیست مربوط می شد.
ابتکار تاکید کرد: کیفیت زندگی بشر امروز به دلیل انواع آلودگی ها از جمله آلودگی هوا به شدت مورد تهدید قرار گرفته است ، در این زمینه کیفیت زندگی در شهرها یکی از مولفه ها مهم بحث محیط زیست ، آلودگی و پسماند است ک صنایع به ویژه صنعت خودرو سازی در آلودگی هوا نقش بسزایی دارد که در این راستا گام های خوبی برداشته شد و شاهد کاهش آلودگی در تعدادی از کلانشهرها هستیم که امیدواریم این روند با سرعت بیشتری ادامه یابد.
نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو 6 تولید شده در شرکت سایپا امروز (یکشنبه) با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا