کد خبر : 620 سه شنبه 07 بهمن 1393 - 17:05:02
شناسائی-عوامل-موثر-بر-اندازه-مغز-

شناسائی عوامل موثر بر اندازه مغز

سیناپرس: پژوهشگران در قالب یک پروژه تیمی در گستره بین المللی و با مشارکت دانشمندانی از سراسر جهان نسبت به ارائه اطلاعات و اشتراک گذاری نتایج آنالیزهای ژنتیکی و تصاویر ام . آر . آی مغزی از بیش از سی هزار بیمار مختلف در سراسر جهان ، اقدام کرده و موفق به کشف و شناسائی ژن های عامل در شکل گیری هفت بخش مختلف از مغز انسان شدند که هر گونه اختلال در ان ها موجب بروز بیماری های عصبی و روانی خواهد شد . این ژن ها نقش مستقیمی در ابعاد و اندازه مغز دارند .

سینا پرس : تیمی از پژوهشگران و دانشمندان بین المللی در مطالعات خود موفق به کشف شش عامل ژنتیکی تاثیر گذار در اندازه و حجم مغز انسان شدند . در این پژوهش ها بیش از  300 پزشک و محقق ، به بررسی و آنالیز اطلاعات ژنتیکی و تصاویر ام . آر . آی  30 هزار و 717 بیمار از سراسر جهان پرداختند .

محققان این پروژه  با بررسی ژنتیکی هفت بخش مغز انسان و تطابق آن با تصاویر ام . آر . آی  ، اندازه و ابعاد مغز را مورد ارزیابی قرار دادند . به گفته پژوهشگران ، این تحقیقات وسیع ترین تحقیقاتی بود که تا کنون با توجه به استفاده از اطلاعات ژنتیک و تصاویر مغزی در مورد این عضو حیاتی و مهم بدن انسان انجام شده بود .

در همین رابطه دکتر جسیکا ترنر  دستیار پرفسور ، روان شناس و متخصص اعصاب در دانشگاه ایالتی جرجیا اعلام کرد : " بر اساس حجم مطالعات بین المللی که بر پایه اشتراک گذاری داده ها و آنالیز اطلاعات ژنتیکی بود ، ما قادر به شناسائی موفقیت آمیز ژن های موثر بر ساختار و اندازه بخش های مختلف مغز از قبیل hippocampus و putamen شدیم که پیش از این کسی موفق به شناسائی آن ها نشده بود . "

در حقیقت اصلی ترین هدف پژوهشگران پروژه مورد ذکر ، این بود که متغیر های ژنتیکی موثر در ساختار و شکل گیری هفت بخش زیر غشائی مغز را شناسائی کنند که با حافظه ، حرکت ، یادگیری و برانگیختگی مرتبط هستند .

به گفته پزشکان هر گونه تغییر در این بخش های مغز ، می تواند منجر به بروز رفتار های غیر عادی شده و شرایط برای ابتلا به بیماری های مختلفی را ایجاد کند . پژوهش های پیشین نشان دهنده این موضوع است که ساختار و شکل گیری مغز به طور جدی وابسته به مساله ژنتیک است . در حقیقت مطالعه تنوع ژنتیکی موجود در انسان ها می تواند دلیل تفاوت های موجود در مغز انسان ها را نشان داده و نحوه از کار افتادن مغز را مشخص کند .

دکتر جسیکا ترنر   درباره اهمیت شناخت این بخش های مهم از مغز می گوید : "  ما موفق به کشف و شناسائی بخش هایی از مغز شده ایم که می توانند باعث بروز اختلالات عصبی و روانی شوند . در حقیقت شناسائی ژن های مرتبط با بزرگی و کوچکی اندازه مغز ، می تواند برای درک مکانیسم اختلالات مغزی بسیار سودمند باشد . "

نتایج این پژوهش در مجله علمی journal Nature منتشر شده است .

کلید واژه ها: ژنتیک - مغز - اندازه مغز -