خودرو خودران با قابلیت یادگیری از انسان

به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما،این فرد ۲۶ ساله، اولین کسی بود که در سال ۲۰۰۷ توانست قفل آیفون را شکسته و روی پلی‌استیشن هک سفید انجام دهد و با اسپیس ‌اکس و گوگل کار کرد. حالا او ادعا کرده است که ایده‌ی خودرو خودرانی را دارد که می‌تواند مانند انسان رانندگی را یاد بگیرد. این هکر که در سان‌فرانسیسکو زندگی می‌کند ادعا کرده است که این فناوری فقط چند هزار دلار هزینه می‌برد، و می‌توان آن را با هر خودرویی در دنیا ترکیب کرد.

بااینکه هاتز هنوز به هک کردن علاقه دارد، اما بعد از ورود به دانشگاه کارنگی ملون و شروع تحصیل در رشته‌ی هوش مصنوعی به چیز جدیدی علاقه پیداکرده است. او بلافاصله بعد از شروع تحصیل در این دانشگاه به این نتیجه رسید که خودروهای خودران،آینده صنغت خودرو  هستند و شروع به ساختن فناوری خود بر روی پلتفرم آزمایشی آکیورا آی‌اِل‌اکس نمود. او صفحه‌ای ۲۱٫۵ اینچی به همراه یک ریزرایانه با سیستم لینوکس را روی داشبورد ماشین جا داد، همین‌طور چند حسگر جی‌پی‌اس و چند دوربین برای کنترل کردن محیط اطراف. تمام این‌ها تنظیمات استاندارد برای خودرو خودرو ران هستند، اما تغییر اساسی بین این سیستم و دیگر سیستم‌هایی که تولیدکنندگان دیگر مانند گوگل و غیره ساخته‌اند این است که بر پایه‌ی برنامه‌نویسی شرطی کار نمی‌کند. یعنی در برنامه گفته نمی‌شود که اگر این اتفاق افتاد، آن کار را انجام بده و اگر این اتفاق نمی‌افتد، این نوع از برنامه را با سیستم دیگری اجرا کن. به‌جای آن، رایانه درواقع متوجه می‌شود که انسان‌ها چگونه رانندگی می‌کنند و بعد به‌تدریج یاد می‌گیرد که چطور رانندگی کند.

ساخت خودرو خودران توسط هکر ۲۶ ساله که قابلیت یادگیری دارد

هاتز ادعا می‌کند که برای یاددادنِ رانندگی هیچ‌گونه برنامه‌ای برای این سیستم نوشته ‌نشده است. او به‌جای این کار، ۱۰ ساعت از نحوه‌ی رانندگی انسان‌ها را به برنامه نشان داد. او نحوه‌ی رانندگی انسان‌ها را نشان داد تا به‌صورت مفهومی و بصری رانندگی را آموزش دهد. تمام این کارها خلاقانه و جالب به نظر می‌رسند، اما وقتی کسی به نحوه‌ی برخورد او با ایلان ماسک و شرکت تسلا نگاه کند، ممکن است شک کند که تمام حرف‌ها و کارهای او سطحی و عوام‌فریبی باشد. ایلان ماسک به سیستم هاتز توجه زیادی نشان داد و از او خواست که در تسلا کار کند، حتی به او گفت که در صورت جایگزین کردن سیستم خود به‌جای سیستم موبایلایِ تسلا، به او پاداش هنگفتی می‌دهد. پاسخ هاتز جالب بود، او گفت که دنبال کار نمی‌گردد و فکر می کند بتواند سیستم خود را به صورت مستقیم به خریداران بفروشد. به همین دلیل یا او چیز قابل‌توجهی در چنته ندارد، یا اینکه واقعاً فکر می‌کند که بتواند به‌تنهایی این کار را انجام دهد!
به نظر ما مورد اول درست است، چون بعدازاین ماجرا ایلان ماسک و تسلا در وبلاگی توضیح داد که به‌احتمال‌زیاد یک فرد یا یک شرکت کوچک نمی‌تواند به تخصصی فنی لازم برای ساختن چنین سیستمی دست پیدا کند. ممکن است که این سیستم به‌عنوان یک مدل روی جاده‌ای بدون ترافیک یا با ترافیک کم کار کند، اما برای ساختن محصولی که واقعاً کار کند، آن‌ها باید تجربه‌ی صنعتی و فنی لازم را داشته باشند. هاتز به این گفته‌ها توجهی نکرده و قصد دارد که سیستم خودران خود را تولید انبوه کند. او این کار را گوست رایدینگ برای همه نامیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا