رونمائی چین از پهپاد قدرتمند نظامی

طراحان و مهندسان چینی به تازگی موفق به ساخت و معرفی نسل جدید از پهپادهای بزرگ و نیرومند شده اند که عمدتا کاربری نظامی داشته و می تواند به عنوان سلاحی مخوف در جنگ ها مورد استفاده قرار گیرد. این پهپاد جدید با عنوان CH-5 یا Caihong 5 به معنی رنگین کمان معرفی شده است و نخستین آزمایش رسمی خود را در فرودگاهی واقع در استان هبی در شمال این کشور با موفقیت به پایان رساند.

پهپاد CH-5 می تواند برای انجام انواع عملیات های شناسائی و کشف، نقشه برداری، گشت زنی، موقعیت یابی اهداف و حملات موشکی مورد استفاده قرار گیرد.

این آزمایش که در ماه جاری میلادی انجام شده است، دومین آزمایش رسمی رنگین کمان 5 محسوب می شود و سال گذشته نیز از این پهپاد جدید در نمایشگاه بین المللی هوائی در شهر ژو های (Zhuhai) رو نمائی شده بود. پهپاد CH-5 می تواند برای انجام انواع عملیات های شناسائی و کشف، نقشه برداری، گشت زنی، موقعیت یابی اهداف و حملات موشکی مورد استفاده قرار گیرد.

واژه پهپاد مخفف عبارت پرنده هدایت پذیر از دور است که در دهه های اخیر شاهد گسترش استفاده از این وسیله پرنده در سراسر دنیا هستیم .

 پهپادها بسته به اندازه و نوع آن ها قادر به انجام ماموریت های مختلفی بوده و حتی برخی از آن ها می توانند با خود محموله های بار یا انسان را حمل کنند . عمده ترین موارد استفاده از پهپادها در سال های گذشته ، برنامه های نظامی ، جاسوسی و خدماتی بود .

از این هواپیماهای بدون سرنشین همچنین می توان برای مصارف علمی مانند نقشه برداری و شناسائی نیز استفاده کرد . انواعی از پهپادها نیز به گونه ای طراحی شده اند که کاربری آن ها انجام عملیات امداد و نجات در شرایط اضطراری و حوادث و سوانح است . در حقیقت به گفته کارشناسان ، پهپادها در حال حاضر دیگر به عنوان یک وسیله فوق پیشرفته نظامی محسوب نشده و می توان از آن ها در حوزه های مختلفی استفاده کرد .

فاطمه کردی

منبع: xinhuanet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا