از اشتغال تا خودکفایی جوانان در پارک فناوری خراسان‌جنوبی

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمدعلی ناصری، رئیس پارک علم‌ و فناوری خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه پارک علم‌وفناوری حامی هسته‌های فناور است، اظهار کرد: هسته‌های فناور، هسته‌هایی هستند که ایده‌ای مبتنی بر نوآوری برای ایجاد شغل و تولید داشته باشند.

وی با بیان اینکه هسته‌های فناور مبتنی بر یک فناوری پیشرفته هستند، افزود: شرکت‌های پارک علم‌وفناوری، مورد ارزیابی‌های اولیه قرار می‌گیرند و سپس پس از احراز دانش‌بنیان بودن طی فرآیندهایی در تهران بعنوان  شرکت دانش‌بنیان شناخته می‌شوند.

رئیس پارک علم‌وفناوری خراسان‌جنوبی افزود: پارک علم‌وفناوری حمایت‌هایی را انجام می‌دهد که احتمال شکست شرکت‌های فناور کاهش پیدا کند.

ناصری تصریح کرد: به‌طور کلی عمده دلیل عدم موفقیت افرادی که ایده‌های خوبی دارند، عدم توان مالی است؛ چرا که ارتباط بین بخش مالی و تولیدکننده ایده، قطع است.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد ایده‌پرداز، نحوه و اصول تجاری‌سازی و این امر را که چگونه محصول را به بازار مصرف برسانند، نمی‌دانند.

رئیس پارک علم‌وفناوری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پارک علم‌وفناوری به هسته‌های فناور، کمک مادی و معنوی می‌کند، افزود: پشتیبانی‌های حقوقی، مالی، مالیاتی و هویت‌بخشی احتمال شکست هسته‌های فناور را کاهش می‌دهد.

ناصری تصریح کرد: یکی از اهداف پارک علم‌وفناوری، ایجاد ارتباط میان تولیدات مبتنی بر علم و صنعت و بازار است و پارک علم‌وفناوری باید پلی بین دانشگاه و صنعت برقرار کند.

وی با بیان اینکه پارک علم‌وفناوری به این افراد تا سقف 15 میلیون تومان وام با بهره پایین می‌دهد، اظهار کرد: پارک علم‌وفناوری مکان کارگاهی برای تولید محصول در اختیار این افراد قرار می‌دهد، این افراد ایده‌پرداز در مدت 6 ماه تا یک سال فعالیت می‌کنند و پس از این مدت به عنوان شرکت درحال رشد شناخته می‌شوند.

رئیس پارک علم‌وفناوری خراسان‌جنوبی افزود: پارک علم‌وفناوری برای معرفی محصول نیز به شرکت‌های درحال رشد کمک می‌کند و حامی آنان است.

ناصری ادامه داد: در حوزه دانش‌بنیان، شرکت‌ها بعد از دو یا سه سال تبدیل به شرکت رشدیافته می‌شوند و این شرکت‌ها که تحت حمایت پارک علم‌وفناوری هستند از مزایایی چون معافیت مالیاتی و معافیت از عوارض برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه حمایت‌هایی که پارک علم‌وفناوری در استان‌های بزرگ کشور انجام می‌دهد، قابل مقایسه با استان محرومی مثل خراسان‌جنوبی نیست، افزود: در خراسان‌جنوبی، حمایت‌ها از هسته‌های فناور بسیار کم است و عملاً مکانی برای استقرار شرکت‌ها وجود ندارد و توان مالی برای حمایت از این شرکت‌ها نداریم.

رئیس پارک علم‌وفناوری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پارک‌های علم‌وفناوری به سه مرکز وابسته هستند، تصریح کرد: پارک‌های علم‌وفناوری زیرنظر حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها قرار دارند و این حوزه‌ها به پارک‌های علم‌ و فناوری، کمک‌های مالی، غیرمالی و تخصصی می‌کنند.

ناصری با بیان اینکه زیرساخت استان به عنوان استان تازه تأسیس ضعیف است، اظهار کرد: به دلیل ضعف‌های استانی، بیشترین حجم کاری پارک‌ علم‌وفناوری، بر روی تأمین زیرساخت‌ها است.

وی یادآور شد: باید زیرساخت‌های مهندسی و مالی پارک علم‌وفناوری استان فراهم شود تا پارک علم‌ و فناوری بتواند در اختیار فناوران و هسته‌های فناور قرار دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا