«فلج خواب» چه افرادی را بیشتر درگیر می‌کند؟

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دکتر محمدعلی اکبریان‌نیا فزود: فلج خواب جزئی از اختلالات خواب است که در این حالت فرد پس از بیدار شدن برای مدت کوتاهی قادر به حرکت دادن اعضای بدن خود نیست، بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات فقط در خواب به وجود می‌آیند از جمله، کابوس، خوابگردی، سرگردانی‌های شبانه، مستی خواب، اختلالات رفتاری در حالت خواب و ده‌ها نمونه دیگر که افراد در صورت بیدار شدن و به یاد آوردن، دچار آشفتگی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در فلج خواب با وجود این‌که فرد، بیدار است، اما قادر به حرکت در آوردن اعضای بدن خود نیست، تنها می‌تواند چشم خود را حرکت دهد، علاوه  بر آن در این حالت فرد قادر به صحبت کردن نیز نخواهد بود، همچنین تنفس وی طبیعی بوده و با یک تماس بدنی ( در صورتی‌که فردی او را تکان دهد) و یا شنیدن صدای بلند، فرد از حالت به وجود آمده خارج می‌شود.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، فلج خواب ممکن است، سر شب و یا نزدیک صبح اتفاق بیفتد و بعد از بیدار شدن معمولا چند ثانیه تا چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و خود به خود نیز بر طرف می‌شود.

اکبریان نیا اظهار داشت: شیوع فلج خواب در جمعیت عمومی بالا است، اما به عنوان بیماری محسوب نمی‌شود، مگر در موارد نادر. چنان‌چه به طور مکرر ادامه داشته باشد سندرم شناخته می‌شود و ممکن است دلایل عصبی داشته باشد، حالتی که فرد در حین رانندگی احساس می‌کند که خواب می‌بیند نیز ممکن است جزئی از علائم بیماری فلج خواب باشد.

وی گفت: فلج خواب در کسانی که محرومیت ازخواب دارند، افرادی که شیفت کار هستند و در کارگران شرکت‌های هواپیمایی بیشتر مشاهده می‌شود و در صورتی که استرس موجب بی‌خوابی شده باشد، امکان این‌که با فلج خواب همراه شود نیز وجود دارد. علاوه بر موارد مذکور، فلج خواب در بچه‌ها و افراد مسن هم شایع است.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: از جمله دلایل فلج خواب ممکن است ارثی یا فامیلی باشد که بر روی کروموزوم‌های جنسی قرار می‌گیرد، برای افرادی که به طور مداوم علائم فلج خواب را مشاهده می‌کنند، روش‌هایی برایی تشخیص و ارزیابی به نام «پلی سومنوگرافی» وجود دارد که با این روش فرد در حین خواب بررسی می‌شود که آیا حتما علائم به وجود آمده، مربوط به فلج خواب است یا چیزی شبیه به آن.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: در صورت تکرار حالات پیش آمده در فلج خواب، به جز ایجاد اضطراب و وحشت در برخی ازمبتلایان، عوارضی در پی درمان نشدن آن برجای نخواهد ماند. افرادی که بیشتر از یک بار در هفته یا چندین بار در سال به فلج خواب مبتلا می‌شوند در صورت ضرورت، می‌توانند با مشورت گرفتن از متخصصان مغز و اعصاب و یا راونپزشکان و تجویز دارو توسط آنان برای درمان اصولی اقدام کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا