صنایع آلاینده باید بخشی از منابع پایدار نظام سلامت را تامین کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: صنایع آلاینده باید بخشی از منابع پایدار نظام سلامت را تامین کنند، زیرا یکی از عمده عوامل افزایش بار بیماری ها در جامعه هستند.

دکتر حسن ابوالقاسمی افزود: مالیات دخانیات، عوارض اخذ شده از صنعت خودروسازی و سایر درآمدهای مشابه از صنایع آلاینده باید به طرح تحول سلامت تزریق شود و مجلس نیز  باید بر تامین این منابع نظارت داشته باشد.

وی یادآور شد: پس از اجرای طرح تحول سلامت، تعرفه های پزشکی واقعی تر شد و مردم نیز با آسودگی خاطر به مراکز دولتی مراجعه کردند و با کمترین پرداختی، بهترین خدمات درمانی را دریافت کردند، اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی، مراکز درمانی در ارائه خدمات با مشکل مواجه شدند. با تامین منابع پایدار و اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده می توان مشکلات کمبود بودجه طرح تحول سلامت را رفع کرد.

رئیس انجمن خون  و سرطان کودکان ایران به مصوبات مجلس در خصوص تخصیص مالیات دخانیات به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: عوامل محیطی متعددی وجود دارند که به سلامت افراد صدمه می زند و خسارت این بیماران را باید نهادها، سازمان ها و صنایعی پرداخت کنند که باعث بروز مشکل شده اند. در زمان آلودگی هوا، انگشت اتهام به سوی صنایع خودروسازی و آلوده کننده ای نشانه می رود که مسبب آلودگی هوا هستند و به همین دلیل در زمان بیماری افراد، صنایع آلوده کننده موظف به پرداخت بخش زیادی از مخارج درمان این بیماران هستند. بنابراین به جز بودجه ای که به شکل مستقیم به بهداشت و درمان تزریق می شود، بخشی از درآمد حاصل از فعالیت نهادهای آسیب رسان نیز باید به این بخش ها تخصیص پیدا کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا