چراغ سبز بزرگترین مرکز تحقیقات فیزیک ذرات جهان برای عضویت ایران

دکتر وحید احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر اخیر وی و هیات همراه به مقر سرن اظهار داشت: مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا از جمله مراکز تحقیقاتی است که ایران از گذشته با آن همکاری‌های علمی داشته و این همکاری در قالب انعقاد قرارداد پژوهشی بوده است که از سال 79 تا 84 با ایران منعقد شده و علاوه بر آن محققان ایرانی نیز در این مرکز حضور داشتند.

 

وی به مشارکت محققان ایرانی در برخی پروژه‌های تحقیقاتی این مرکز اشاره کرد و گفت: محققان ایرانی در طراحی و ساخت بخشی از قطعات آشکارساز بزرگ هادرونی سرن نیز همکاری داشته‌اند.

 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت‌ها و همکاری‌های علمی قبلی ایران با این مرکز، در بازدید اخیر مسؤولان این مرکز آمادگی خود را برای ایجاد زمینه‌هایی جهت همکاری‌های بیشتر علمی با ایران اعلام کردند.

 

وی ادامه داد: قرار است زمینه‌ای فراهم شود تا اساتید دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند برای فرصت مطالعاتی به این مرکز وارد شوند. علاوه بر آن مسوولان این مرکز اعلام کردند که آمادگی دارند ایران را به عنوان عضو ناظر مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا (سرن) بپذیرند.

 

احمدی تصریح کرد: در این مرکز تعدادی کشورهای عضو ثابت هستند و برخی کشورها به عنوان عضو ناظر با این مرکز همکاری دارند. کشورهای اروپایی به عنوان اعضای ثابت و سایر کشورها می‌توانند درخواست عضویت به عنوان اعضای ناظر دهند. البته ایجاد چنین زمینه‌ای نیاز به فرآیندهایی دارد ولی زمینه توسعه همکاری با این مرکز وجود دارد.

 

سازمان تحقیقات هسته‌یی اروپا (CERN) یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی در زمینه فیزیک هسته‌یی و ذرات بنیادی است.

 

فعالیت اصلی سرن ساخت افزارهای شتاب‌دهنده ذرات و دیگر زیربناها و ابزارهایی است که برای پژوهش‌های فیزیکی در انرژی‌های بالا استفاده می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا