در مراسم سالگرد آپولو 11 چه گذشت؟

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از اسپیس، این مراسم در مرکز همایش‌های "گالا"(Gala) در پایگاه فضایی کندی و در کنار نمونه‌های مشابه موشک "ساترن 5"(Saturn V) در ماموریت آپولو 11 مورد استفاده قرار گرفته بود، برگزار شد.

از سه فضانورد حاضر در این ماموریت معروف‌ترین آنها یعنی "نیل آرمسترانگ"(Neil Armstrong) بدرود حیات گفته است؛ اما دو نفر دیگر یعنی "باز آلدرین"(Buzz Aldrin) و "مایکل کالینز" (Miichael Collins) هنوز در قید حیاتند و در این مراسم حضور داشتند.

از راست به چپ: باز آلدرین، مایکل کالینز و نیل آرمسترانگ

علاوه بر فضانوردان حاضر در ماموریت آپولو 11 چند فضانورد سابق دیگر نیز در این مراسم حضور داشتند و از آنها تقدیر شد که معروف‌ترین آنها "والت کانینگهام"(Walt Cunningham)  از ماموریت آپولو 7 و "هریسون اشمیت" (Harrison Schmitt) از ماموریت آپولو 17 بودند. "اشمیت" آخرین انسانی است که بر روی ماه قدم گذاشته است.

از نکات جالب توجه این مراسم تقدیر از "جف بزوس" (Jeff Bezos) مالک شرکت‌های آمازون و "بلو اوریجین" (Blue Origin) که در عرصه فضا فعالیت می‌کند، بود.

"بزوس" در این مراسم جایزه نوآوری فضایی را که به افتخار "باز آلدرین" به نام وی ثبت شده، از دستان وی دریافت کرد.

"آلدرین" هنگام اهدای جایزه به "بزوس" گفت: "جف" به من گفته است که از زمان کودکی به فضا علاقه‌مند بوده است و فرود و راهپیمایی من و "آرمسترانگ" را بر سطح ماه از تلویزیون مشاهده کرده است و از همان زمان تصمیم گرفته تا در عرصه فضا فعالیت کند که شرکت "بلو اوریجین" تحقق رؤیای کودکی اوست.

"آلدرین" در این مراسم ضمن تمجید از سامانه فضایی "نیو شپرد" (New Shepard) که قابلیت پرواز و فرود عمودی را دارد، قابلیت این موشک را برای استفاده مجدد و کاهش هزینه‌ها ستود.

در ادامه مراسم "جف بزوس" ماموریت آپولو را برای خودش الهام‌بخش توصیف کرد و افزود: من از این ایده که زمین روزی غیرقابل سکونت خواهد شد و ما باید به دنبال جایگزین باشیم، اصلا خوشم نمی‌آید. ما سال‌هاست که ربات‌های کاوشگر را به سرتاسر منظومه شمسی فرستاده‌ایم و همیشه به این نتیجه رسیده‌ایم که وضعیت زمین تقریبا خاص و منحصر بفرد است.

"بزوس" در ادامه گفت: ما در آینده در فضا تمدن ایجاد خواهیم کرد، اما باید در مصرف انرژی و رشد جمعیت در زمین محتاطانه رفتار کنیم.

وی درباره موفقیت فروشگاه "آمازون" و استفاده از آن برای ماجراجویی‌های فضایی، گفت: من در یک لاتاری عظیم برنده شدم که "آمازون" نام دارد و حالا از آن برای تزریق قدرت به برنامه‌های فضایی‌ام استفاده خواهم کرد.

شرکت "بلواوریجین" قرار است در زمینه توریسم فضایی با استفاده از موشک‌های قابل بازیابی فعالیت کند و "بزوس" در رابطه با هزینه‌های این سفرها نیز توضیحاتی ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: سفرهای فضایی فوق‌العاده گران هستند و دلیل آن هم مشخص است. ما باید برای انجام این سفرها موشک پرتاب کنیم و این کار را تا زمانی که موشک‌های کاملا بازیابی شونده نداشته باشیم، انجام نخواهیم داد و در حال حاضر از تمام پتانسیل خود برای این هدف استفاده می‌کنیم.

از راست به چپ: والت کانینگهام، مایکل کالینز، هریسون اشمیت، جف بزوس و باز آلدرین

 

 

 

 

 

"بزوس" در رابطه با پروژه "سازمان فضایی آمریکا" (ناسا) برای سفر به ماه، گفت: اکنون زمان آن رسیده است که آمریکا دوباره به ماه برگردد، اما این بار برای ماندن!

مالک "آمازون" افزود: ما باید در یکی از قطب‌های ماه امکانات اقامتی ایجاد کنیم تا بتوانیم از انرژی خورشیدی در این قسمت‌ها حداکثر استفاده را ببریم. ما در سال‌های دهه 60 و 70 میلادی از ویژگی‌های این بخش‌ها اطلاعی نداشتیم، اما حال می‌دانیم که چه چیزی منتظر ماست و با داشتن موشک‌های قابل بازیابی می‌توانیم دفعات رفت و برگشت خود را افزایش دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا