گاوها آنتی بادی HIV تولید می کنند

تولید واکسن HIV بسیار دشوار است، چراکه ویروس دائما درحال تغییر است. سویه های مختلف ویروس HIV در جهان وجود دارند و ویروس حتی در بدن افراد مختلف دچار جهش (و تغییر) می شود. اغلب آنتی بادی هایی در بدن افراد تولید می شوند که مختص یک سویه هستند، اما در برابر دیگر سویه ها ناکارآمد هستند.

حدود 1 درصد از افراد مبتلا به عفونت HIV، آنتی بادی های خنثی کننده تولید می کنند که در برابر انواع ویروس HIV قوی و موثر هستند. تولید این آنتی بادی ها کمکی به افراد آلوده نمی کنند؛ اما تزریق آنتی بادی ها به میمون ها – قبل از اینکه در معرض ویروس مشابه HIV قرار بگیرند – باعث پیشگیری از عفونت می شود.

آنتی بادی های خنثی کننده برای انواع مختلفی از ویروس های HIV، دارای ویژگی های خاصی هستند که یکی از این ویژگی ها، کشش طولانی تر اسیدهای آمینه ای است که از سطح آنتی بادی بیرون می زند.

در افراد مبتلا به HIV که آنتی بادی های خنثی کننده تولید می کنند، منطقه آنتی بادی موسوم به HCDR3 در حدود 30 درصد آمینو اسید دارد که تقریبا دو برابر آنتی بادی موجود در افراد عادی است.

از اینجا، ایده ایمن سازی گاوها در ذهن محققان موسسه تحقیقات اسکریپس در لا یولا (کالیفرنیا) شکل گرفت. باتوجه به اینکه گاوها به طور طبیعی HCDR3s طولانی تری تولید می کنند، احتمالا پاسخ آنها به HIV نیز متفاوت خواهد بود.   

محققان سرم خون 4 گاو ایمن شده را گرفته و در برابر انواع مختلف عفونت HIV مورد آزمایش قرار دادند؛ تمامی گاوها،  آنتی بادی ها خنثی کننده تولید کردند.

گاوها پس از گذشت 42 روز از ایمن سازی، آنتی بادی های خنثی کننده ای (neutralizing antibodies) را تولید کردند که از توانایی نابود کردن طیف وسیعی از انواع ویروس HIV برخوردار بود. این درحالیست که تولید این آنتی بادی ها در بدن درصد کمی از مردم که به صورت طبیعی به عفونت HIV دچار می شوند، سال ها به طول می انجامد.

در بخش دیگری از آزمایش، یک گاو پس از 381 روز مورد بررسی قرار گرفت و محققان مشاهده کردند که آنتی بادی های این گاو قادر به پیشگیری از 96 درصد از 117 نوع ویروس HIV در ظرف آزمایشگاهی است.

محققان تأکید می کنند، درک نحوه تولید این آنتی بادی ها در بدن گاو (و تقلید عملکرد آن در بدن انسان)، کلید تولید موفقیت آمیز واکسن HIV محسوب می شود.

نتایج این مطالعه در شماره اخیر مجله Nature منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencenews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا