سند تغییر اقلیم برای شهرها تهیه شود

 به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز شنبه در همایش ملی منتخبان شوراهای شهر افزود: امروزه با توجه به اهمیت موضوع، ائتلاف تغییر اقلیم در شهرهای دنیا ایجاد شده است زیرا متوجه اهمیت مدیریت منابع شده اند.

وی اظهار کرد: در ایران چند برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می شود که مدیریت آن با همکاری شوراهای شهر امکان پذیر است زیرا با برنامه ریزی می توان این میزان مصرف را کاهش داد.
وی با اشاره به این که دولت در این زمینه گام های مهمی برداشته است گفت: مصوبات خوبی در این راستا تصویب شده است که با اجرای انها با همکاری شهرداری ها و شوراهای شهر می تواند نتایج خوبی در کاهش الودگی هوا به همراه داشته باشد.

 آلودگی نوری، الودگی عصر جدید
ابتکار همچنین گفت: الودگی نوری یکی از آلودگی های عصر جدید است که شهرها به ویژه کلانشهرهای کشور درگیر آن هستند.
وی افزود: انتشار نورهای بی مورد نه فقط برای سلامت انسان بلکه برای حیواناتی مانند پرندگان و حشرات نیز که در شهرها زندگی می کنند، بسیار مضر است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: همچنین مهمترین مساله این است که شهروندان به ویژه در کلانشهرها از دیدن اسمان شب محروم هستند ، و مساله دیگر هدر رفت انرژی است.

شوراها رکن چهارم مردمسالاری
رییس سازمان حفاظت محیط زیست هدف از برگزاری همایش ملی منتخبان شوراهای شهر را تعمیق راهبری نگاه ها و سیاست ها در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار همگام با مدیریت شهری اعلام و تاکید کرد: با توجه به مسوولیت شهرداری هاو شوراهای شهر در شهرها و روستاها ، توجه به توسعه پایدار در مدیریت شهری میسر خواهد شد.
وی اظهار کرد: خرد جمعی باید در دستور کار ما به ویژه در مسایل پیچیده مدیریت شهری قرار گیرد و مسایلی در ابعاد احتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و بهداشت مورد توجه قرار گیرد که شوراها در تمام این زمینه ها مسولیت و اختیار دارند تا سیاستگذاری کنند.
ابتکار همچنین با اشاره به نقش مردم گفت: در کشور در این زمینه ها سیاست گذاری های لازم و راهبردی وجود دارد و در قانون اساسی نیز بر این موضوع تاکید شده است؛ برخی، شوراها را رکن چهارم مردمسالاری می دانند و این نهادها در کشور ما نیز از جایگاه خوبی برخوردار هستند.
معاون رییس جمهوری افزود: در زمینه حفظ محیط زیست سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را داریم، همچنین مصوبات و دستورالعمل هایی در خصوص آمایش سرزمین و اصلاح مصرف انرژی با هدف حفظ محیط زیست در کشور ایجاد شد که اجرای آنها با همکاری شوراهای شهر، شهرداری ها و مردم میسر خواهد بود.
ابتکار تاکید کرد: تدوین برنامه ششم توسعه نیز فرصت مناسبی برای شوراهای شهر فراهم کرده است و خط مشی در بسیاری از مسایل از جمله محیط زیست تدوین شده است که به عنوان سند بالادستی در محیط زیست از آن یاد می شود.

شوراها از تجربه های جهانی بهره ببرند
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نگاه محیط زیستی دولت یازدهم گفت: به علت وجود بحران های محیط زیستی، این مقوله در اولویت قرار دارد زیرا شهرها دچار پیچیدگی و مشکلات محیط زیستی زیادی شده اند.
ابتکار تاکید کرد: از این رو اگر شوراهای شهر با استراتژی وارد عرصه عمل نشوند و از دانش روز جهانی بهره مند نشوند، ممکن است به هدف خود که ارتقای کیفیت زندگی در شهرها و کلانشهرها است، دست نیابند.
وی افزود: بحث نشاط روحی و امید به زندگی از شاخص های اصلی در مدیریت شهری است و تمام تلاش بر ارتقای کیفیت زندگی در شهرها و کلانشهرها است.
وی گفت: در این زمینه تجربه های ملی و بین المللی ارزشمندی وجود دارد که همگرایی خوبی در قالب کنوانسیون ها و قوانین بین المللی شکل گرفته است که بسیاری از آنها درحوزه مدیریت شهری است که درهمگرایی با هم می توانند مفید باشند.

 شهرهای پایدار
ابتکار اظهار کرد: یکی از اهداف 17 گانه توسعه پایدار به شهرهای پایدار اشاره دارد که تاب آوری شهرها را با تعریف شاخص های کمی مورد توجه قرار داده است .
وی گفت: همچنین کنوانسیون تغییر اقلیم و نشست آب و هوایی پاریس نیز در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تاب آوری در مقابل تغییر اقلیم تاکید دارد که در کشور ما با هر دو مقوله درگیر هستیم و باید به طور ویژه به آنها پرداخته شود، همچنین برنامه شکوفایی شهری نیز از سوی سازمان ملل در خصوص مسائل زیست محیطی مطرح شده است که نشان از اهمیت موضوع دارد.
ابتکار تاکید کرد: شاید بهترین گام در این زمینه ابتدا تنظیم نقشه راه در شوراهای شهر است به طوری که شهرهایی شاداب، شکوفا و سرشار از نشاط و امید داشته باشیم؛ برای رسیدن به این هدف برخی شوراهای شهر برای خود ساختارهایی تخصصی در حوزه توسعه پایدار و محیط زیست تعریف کرده اند.

 آلودگی هوا مشکل اصلی کلانشهرها
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات در کلانشهرها است که در دولت یازدهم از طریق اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا توانستیم در چهار کلانشهر نتایج ملموسی در زمینه بهبود کیفیت هوا به دست آوریم و در چهارکلانشهر دیگر با توجه به اقدامات صورت گرفته می توانیم شاهد نتایج مثبتی باشیم.
وی با اشاره به این که برنامه‌ها بسیار دقیق، فصل‌ بندی و زمان ‌بندی شده است افزود: برخی برنامه‌ ها به منظور کاهش آلودگی هوا بین دولت و مدیریت شهری به طور مشترک انجام می ‌شود که مهمترین آنها توسعه حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس هاس تندرو ( بی‌ آر تی) و مترو است، همچنین در زمینه کاهش تقاضای سفر از طریق اجرای دولت الکترونیک و شهرداری الکترونیک باید اقدامات جدی داشته باشیم.

 عملکرد مناسب دولت و شهرداری ها برای اجرای معاینه فنی یکپارچه
ابتکار با اشاره به راه‌اندازی شبکه یکپارچه مراکز معاینه فنی اظهار کرد: در حال حاضر اطلاعات 440 مرکز معاینه فنی به طور سیستماتیک و از طریق دوربین جمع‌ آوری و در قالب معاینه فنی یکپارچه به یکدیگر پیوسته اند، بنابراین دیگر امکان دریافت برگه معاینه فنی با یک تلفن و بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی وجود ندارد و اگر چنین تخلفی مشاهده شد به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش دهند، همچنین حدود مجاز معاینه فنی ارتقا یافته و سختگیرانه‌ تر شده است، این طرح هایی است که دولت اجرایی کرده و شوراها باید همگام با دولت برنامه هایی برای کاهش الودگی ها داشته باشند.

 تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برای شهرهای بیش از 200 هزار نفر جمعیت
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبات شورای سوم شهر تهران اظهار کرد: یکی از مهمترین مصوبات این شورا برنامه کاهش آلودگی هوای شهری بود که در آن مقطع مورد پیگیری جدی قرار گرفت، در شرایط کنونی علاوه بر کلانشهرها مراکز استان‌ها نیز باید برنامه جامع آلودگی هوا داشته باشند. برای همین در سال گذشته اعلام کردیم که شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر نسبت به تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اقدام کنند.
ابتکار تاکید کرد: شوراها باید مولفه‌های لازم برای مدیریت شهری را تصویب کنند تا همکاری بین دولت و شوراها شکل بگیرد و بتوانیم کاهش آلودگی هوا را رقم بزنیم.

حفظ درختان از وظایف شوراهای شهر
وی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری درختان و فضای سبز شهرها گفت: در کنار بحث الودگی هوا، حفاظت از فضای سبز و درختان یک موضوع مهم محیط زیستی است ، درختان موجب تصفیه و تلطیف هوا می شوند از این رو باید با جدیت محافظت شوند.
ابتکار افزود: در کنار آن توجه به محیط ‌های طبیعی داخل شهرها به ویژه رودخانه‌ها نیز از وظایف مهم شوراها است، حفظ و حراست محیط‌ های طبیعی اطراف شهرها که زون و کمربند حفاظتی محسوب می‌ شوند و در قالب مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی هستند، از وظایف مهم شوراها است. در شورای سوم یک مصوبه در مورد همکاری بین شوراها و سازمان محیط زیست به منظور حفاظت از پارک ملی خجیر و سرخه ‌حصار و دره رودهای تهران داشتیم.

پسماندها به طور دوار مدیریت شوند
ابتکار با اشاره به اهمیت مدیریت صحیح پسماند در شهرها گفت: امروز در سیاستگذاری‌ها جایی برای دور انداختن وجود ندارد و دولت‌ها و مدیریت شهری باید طی یک برنامه‌ ریزی دقیق اقتصاد را به شکل دوار مدیریت ‌کنند؛ به طوری که برای کالای تولید شده تا مرحله بازیافت برنامه ‌ریزی داشته باشند، در واقع مدیریت خطی نباشد یعنی پایان خط یک کالا دور انداختن آن نباشد بلکه به شکل دوار دوباره به چرخه مصرف برگردد.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه امروزه پسماندها به بحرانی جهانی تبدیل شده اند افزود: اگر مدیریت پسماند در شهرها از مبدا صورت نگیرد مشکل ساز خواهد شد.
وی با بیان این که شوراها باید در برنامه جامع مدیریت پسماند ورود جدی داشته باشند، گفت: در بحث مدیریت پسماند موضوع نخاله‌ها نباید مورد غفلت قرار گیرد چون در شهری مانند تهران بیش از 10 برابر پسماند شهری نخاله تولید می ‌شود، بر همین اساس لازم است به نحوه درآمدزایی کلانشهرها نیز توجه شود .
ابتکار ادامه داد: نحوه نادرست دریافت پروانه ساختمان برای تخریب هم باید تغییر کند؛ سالها است در شهرهای پایدار، شهرداری‌ها برای پروانه ساختمان مبلغی دریافت نمی ‌کنند بلکه درآمد پایدار خود را از عوارض نوسازی تامین می‌ کنند. عوارض محیط زیستی ساختمان هایی با سن کم بسیار زیاد است بنابراین برای گرفتن پروانه تخریب این ساختمان ها باید عوارض بسیار سنگینی پرداخت کنند.

*** پسماندهای بیمارستانی مدیریت شوند
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت مدیریت پسماندهای ویژه بیمارستانی اظهار کرد: فرآیند بازیافت در شهرهای ما اشتغالزا است؛ با توجه به اینکه یکی از رویکردهای دولت یازدهم و اقتصاد مقاومتی توجه به مشاغل سبز است،از این رو مشاغلی بسیار مورد توجه است که از طریق اجرای استانداردهای زیست‌ محیطی، مدیریت پسماند، حفاظت از فضای سبز و نظارت‌ های زیست‌ محیطی ایجاد می ‌شوند.

 آلودگی صوتی استرس را افزایش می دهد
آلودگی صوتی محور ددیگر سخنان ابتکاار بود که گفت: نباید نسبت به الودگی صوتی بی تفاوت باشیم زیرا موجب بروز استرس و مشکلات عصبی در شهرها به ویژه کلانشهرها می شود از این رو باید استانداردها رعایت شود.
ابتکار ادامه داد: علاوه بر این، آلودگی امواج و استانداردهای لازم در آنتن‌ های تلفن همراه و پارازیت‌ها و تاثیر منفی آنها در سلامتی شهروندان هم از مسائل مهمی است که شوراها باید به آن ورود کنند.
معاون رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از نهایی شدن قانون هوای پاک توسط شورای نگهبان مواد این قانون می ‌تواند زمینه خوب کاری برای شوراها فراهم کند.

همکاری جدی شوراهای شهر برای اجرای طرح جمع اوری فاضلاب
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت منابع آب و ضرورت توجه شوراها به حفظ سلامت این منابع اظهار کرد: متاسفانه به علت عدم اجرای طرح جمع آوری فاضلاب‌ها، منابع آبی زیرزمینی و رودخانه‌ ها به ویژه در استان های شمالی کشور آلوده می ‌شوند، انتظار ما این است که شوراها برای اجرای طرح‌های فاضلاب از طریق جلب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی همکاری جدی داشته باشند.
ابتکار افزود: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی دارد که با همکاری شهرداری ها، مراکز مشترک پایش آب و هوا ایجاد کند البته در شرایط حاضر ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در مراکز شهرها مستقر هستند و وضعیت هوا را به‌ طور آنلاین گزارش می ‌دهند.
وی با بیان این که شوراها باید در زمینه ساماندهی صنایع و فعالیت‌های اقتصادی در شهرها ورود کنند، گفت: طبیعی است که در شهرها به صنایع و فعالیت ‌های اقتصادی نیاز داریم ولی همه طرح‌ ها و فعالیت ‌های توسعه ‌ای و عمرانی باید پیوست زیست ‌محیطی داشته باشند و این پیوست باید آثار و عوارض منفی و راهکارهای کاهش این عوارض را مشخص کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین باید ظرفیت زیستی شهرها مورد توجه قرار گیرد که با توجه به اهمیت موضوع شوراهای شهر می توانند نظارت کافی بر این مقوله داشته باشند و با دولت همکاری کنند.

 همکاری خوب سازمان های مردم نهاد
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت جلب مشارکت مردم برای مدیریت شهری گفت: امروز با سیاست‌ های دولت یازدهم در حمایت از جامعه مدنی، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد زیست ‌محیطی بسیار قوی داریم؛ حتی سایر نهادهای اجتماعی در شاخه محیط زیست نیز کار می‌ کنند که یکی از موفق‌ترین این تشکل‌ها در زمینه مقابله با کارتن‌خوابی و اعتیاد است که در حوزه فعالیت‌های محیط زیستی نیز خوب کار می ‌کند. یکی از اثرات این نهادها جلب و جذب مردم برای حل معضلات شهری است.
وی تاکید کرد: در واقع یکی از مهارت ها و هنر شورای شهر این است که مردم را پای کار بیاورند و احساس کنند که در کنار دولت قرار دارند و می توانند معضلات و مشکلات مختلف از جمله چالش های محیط زیستی را برطرف کنند.
ابتکار با اشاره به برگزاری مسابقه شهر سبز به عنوان یکی از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه ارتقا و توسعه مدیریت شهری اظهار کرد: فراخوان اعلام شده و رقابت شهرهای کشور در قالب شهر سبز به زودی اجرا می شود، شهر قزوین به عنوان الگوی شکوفایی شهری در دنیا انتخاب شده و در حال اجرای شاخص‌ های شکوفایی شهری است.
همایش ملی منتخبان شوراهای شهر امروز شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، علی اصغر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور و چند تن از مسوولان مربوطه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا