تبدیل دی اکسید کربن به متان با آهن و نور خورشید

با ادامه انتشار دی اکسید کربن در جو توسط انسان که منجر به پدیده گرمایش جهانی شده است، دانشمندان در سراسر جهان بدنبال توسعه روش هایی برای کاهش میزان انتشار و (کاهش) گازهای موجود در جو هستند.

در تازه ترین تلاش، محققان دانشگاه پاریس دیدرو در همکاری مشترک با محققان دانشگاه ملی کوردوبا آرژانتین، موفق به توسعه یک فرآیند شیمیایی شده اند که هر دو هدف (کاهش میزان انتشار و گازهای موجود در جو) را دربر می گیرد.

 

(تصویر: Nature)

این فرآیند شامل تبدیل دی اکسید کربن به متان با استفاده از آهن و نور خورشید است؛ متان تولیدی می تواند به عنوان منبع جدید انرژی پاک مورد استفاده قرار بگیرد.

این روش شامل تاباندن نور خورشید به یک محلول دی اکسید کربن استونیتیلیل (acetonitrile)، حساسگر نوری (photosensitizer) و یک کاتالیست است که دارای ترکیب تترافنیلپورفیرین آهن است که با گروه های تترافنیل پورفیرین (tetraphenylporphyrin) فعال می شود.

تابش نور خورشید چند ساعت ادامه پیدا می کند که منجر به تولید متان، مونوکسید کربن و هیدروژن می شود.

این فرآیند درحال حاضر بسیار ناکارآمد است، چرا که 82 درصد محصول نهایی مونوکسید کربن است و تنها 12 گرم متان در ساعت تولید می شود؛ با این حال، محققان معتقدند که با یک روش در مرحله ای تجدید نظر شده، این روش بسیار کارآمدتر خواهد شد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا