دوربین‌های امنیتی فیس‌واچ راهی تازه برای دستگیری مجرمان

به گزاش سیناپرس به نقل از فردانما،این سیستم به مغازه‌داران این امکان را می‌دهد تا ویدئوهای تبهکاران را که توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده‌اند با هم به اشتراک بگذارند و یک بانک اطلاعاتی فراهم آورده و به صورت الکترونیکی اطلاعات مورد نظرشان را به پلیس مخابره نمایند. برای مثال اگر یک مغازه مورد حمله مسلحانه قرار گیرد، صاحب آن می‌تواند به محض دزدی، تصاویر مجرمین را در اختیار پلیس و سایر مغازه‌داران قرار دهد تا به این ترتیب احتمال دستگیری مجرم افزایش یابد.

اما اخیراً یک به‌روزرسانی برای این سیستم ارائه شده که بر اساس آن سیستم سعی می‌کند احتمال بروز جرم را کاهش دهد؛ به این شکل که سیستم بر اساس بانک اطلاعاتی اشتراکی، چهره افراد مجرم را به محض رسیدن به درب مغازه تشخیص می‌دهد و به مغازه‌‌دار هشدار می‌دهد. از آنجا که مشخص شده است وقتی از یک دزد که به قصد سرقت وارد مغازه شده بپرسید که «چگونه می‌توانم کمکتان کنم؟» وی ترسیده و دست از دزدی خواهد کشید، این سیستم به فروشندگان در مغازه‌های بزرگ کمک خواهد کرد تا به هنگام مشاهده یک مجرم بالقوه سریعاً به وی نزدیک شوند و از این طریق احتمال دزدی را به صفر برسانند.

سیمون گوردون بنیاندگذار فیس‌واچ به بی‌بی‌سی می‌گوید: «می‌دانم که این ایده مشابه یک گزارش اقلیت (گزارشی که توسط برخی از اعضای یک گروه بزرگ و در مخالفت با نظر گروه ارائه شده) است اما به هر حال شدنی است. ایده کلی اینست که فناوری تشخیص چهره می‌تواند به شکل چشم‌گیری به کاهش خسارات مغازه‌داران در اثر جرم و تبهکاری کمک نماید.» احتمالاً حرف گردون صحیح است اما این تشخیص چهره به چه قیمتی تمام می‌شود؟ برای مثال یک مجرم سابق که توسط سیستم قضایی کاملاً اعاده حیثت شده باشد اما همچنان توسط فروشندگان مغازه به چشم یک مجرم به وی نگاه می‌شود؛ و یا اینکه تصاویر افراد به اشتباه وارد این سیستم شود و یا حتی مغازه‌دارها از روی لجاجت یا عداوت با کسی عکس وی را در سیستم ثبت نمایند.

بسیاری از سازمان‌ها مدتهاست که از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند. برای مثال در ماه ژوئن پلیس چهره ۹۰ هزار نفر که به فستیوال موسیقی دانلود در انگلستان آمده بودند، را اسکن نمود. این عکس‌ها با عکس‌های مجرمین سایر فستیوال‌های موسیقی که در بانک‌های اطلاعاتی پلیس موجود بود مقایسه گردید. اگرچه پلیس اظهار کرد که عکس‌هایی که در این فستیوال موسیقی ضبط گردیده ذخیره نشدند، اما این حجم گسترده اسکن چهره افراد، باعث عصبانیت و خشم عمومی گردید.

در حال حاضر از فیس‌واچ فقط در انگلستان استفاده می‌شود و تحت آزمایش و بررسی می‌باشد، اما افراد زیادی در کانادا، امریکا و استرالیا در زمینه ساختن شبکه فیس‌واچ اظهار علاقه کرده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا