توسعه تولیدات حوزه زیست‌فناوری اولویت کارگروه پزشکی

 از دیگر اقدامات کارگروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پذیرش هیات های خارجی، افزایش فهرست داروهای زیستی تولید داخل، برنامه ریزی برای افزایش صادرات داروهای تولیدی در کشور، تعیین و رتبه بندی کشورهای هدف برای صادرات داروهای تولیدی و غیره است. سرعت پایین تامین اعتبار و نحوه تامین اعتبار مشکل اصلی ما در حوزه پزشکی است که باید برای رفع این مشکلات اقداماتی صورت گیرد.

در کارگروه کشاورزی نیز اولویت اصلی قاعده گذاری است که برای رسیدن به این هدف اقدامات مختلفی صورت گرفته است که یکی از این اقدامات تدوین 16 استاندارد ملی ویژگی ها و روش های آزمون کودهای زیستی تولیدی در ایران با هماهنگی سازمان استاندارد است، در حوزه کشاورزی نیز مهم ترین اقدام خود را آشنا کردن دستگاه های دولتی با وظایفشان گذاشته ایم که همین کار بسیار زمان براست.
لیزینگ محصولات زیست فناوری کشاورزی، تهیه برنامه و بودجه مشوق های خرید، تولید، صادرات و مصرف محصولات زیستی، تهیه دستورالعمل مشوق های حمایتی و تعیین قیمت تضمینی محصولات سالم کشاورزی، پیشنهاد پرداخت یارانه برای بذر، نهال و نشاء کشت بافتی و تسهیل ورود محصولات کشاورزی به بازار را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.
در حوزه واکسن نیز اقداماتی داشتیم که ارائه گزارشات متناسب مخاطب به هر یک از قوای سه گانه در خصوص واکسن با توجه به راهبردی بودن این موضوع، هماهنگی با مراجع علمی کشور برای توجیه سازمان های دست اندرکار، شناسایی دستگاه های دست اندرکار در حوزه واکسن و غیره از جمله آنها بود، 9 واکسن انسانی و 9 واکسن دام، طیور و آبزیان در اولویت تولید قرار گرفته اند و مسیر توسعه آنها نیز مشخص شده اند.
در این حوزه پایش شرکت های سازنده تجهیزات زیست فناوری مهم ترین اولویت بود که این کار را در سطح کشور انجام دادیم و نقشه راه تولید تجهیزات زیست فناوری به صورت شفاف وجود ندارد که باید برای تهیه این نقشه راه تلاش کنیم، همچنین تعیین استاندارد برای تجهیزات زیست فناوری را به صورت جدی پیگیری می کنیم.
عمده فعالیت این کارگروه در سال گذشته بر اجرای طرح پایلوت شورورزی و مالچ پاشی استان خوزستان، طرح بلوط لرستان و طرح تصفیه آب اصفهان متمرکز بود.

برگزاری نشست تغییر اقلیم، برون سپاری 6 پروژه در حوزه محیط زیست، بررسی جایگزینی زیست اتانول با MTBE در بنزین مصرفی، برنامه ریزی برای تامین نیروی انسانی صنعت تخمیری، تدوین نقشه راه پروبیوتیک، تشکیل جلسات مختلف برای بررسی طرح های دریافتی، آغاز تدوین برنامه راهبردی فروشویی زیستی فلزات از معادن و ضایعات، بررسی امکان تولید پروتئین افزودنی به خوراک دام و طیور و غیره از دیگر اقدامات بوده است.
تدوین استاندارد محصولات زیست فناوری، بررسی قابلیت های ورود محصولات به بازار، بازارسازی و تعیین مکانیزم های حمایتی و تشویقی ورود به بازار، مطالعه و بررسی اسناد بالادستی و شناسایی و بررسی سازمان ها، نهادها و انجمن های فعال در حوزه اقتصاد زیستی دنیا از جمله اقدامات این کارگروه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا