مهمترین دستاورد برجام؛ گستاخی بیش از پیش آمریکا به دیپلماسی نرمش و سازش روحانی

به گزارش سیناپرس مصطفی کریمی، استاد دانشگاه آزاد اراک در گفتگو با خبرنگار استادنیوز به تحلیل برجام و روند اجرای آن باتوجه به سالگرد دوسالگی این توافق پرداخت.

کریمی در رابطه با برجام و روند اجرایی آن در مدتی که گذشت، اظهار داشت: «متأسفانه تفکری که در این چندسال در زمینه سیاست خارجی حاکم بود، با اعتماد به آمریکا و غرب توافقی را در زمینه مشکلات و تحریم های هسته‌ای صورت داد. این درحالی بود که مقام معظم رهبری از همان ابتدای این جریان اعلام کردند بنده به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نیستم. به هر حال با تلاش مسئولین برای به ثمر رساندن این گفت‌وگوهای طولانی توافقی به نام برجام حاصل شد. پس از این بود که روند بدعهدی های آمریکا و تحریم های مجدد به دلایل مختلف از طرف آمریکا آغاز شد و تا به امروز ادامه داشت است. این درحالی بود که اگر به سابقه توافقات آمریکایی ها با سرخ‌پوستان مراجعه می‌کردیم متوجه می‌شدیم بیش از ۴۰۰ مورد از طرف آمریکایی ها نقض توافق صورت گرفته است. این یعنی آنها اصولاً عهدشکن هستند و فقط به فکر منفعت خویشند».

وی درباره علت تحریم هایی که آمریکا بعد برجام برای ما در نظرگرفته، تصریح کرد: «ببینید ما باید از همان ابتدا در توافق برجام مشخص می‌کردیم آمریکا بعد از این توافق دیگر حق تحریم مارا ندارد، نه فقط تحریم هسته‌ای بلکه بهانه های دیگر نیز باید مطرح می‌شد و گفته می‌شد آمریکا نمی‌تواند تحت عنوان عدم رعایت حقوق بشر یا گسترش توان موشکی و حمایت از تروریست در منطقه، ایران را تحریم کند. در حال حاضر به دلیل خلأهایی که در این توافق وجود دارد مرتباً به دلیل بهانه هایی که ذکر کردم علیه ما تحریم جدید وضع می‌شود و متأسفانه مسئولان نمی‌توانند اقدام متقابلی از خود نشان دهند».

کریمی در همین راستا، افزود: «واقعاً برای من جای سوال است چگونه عده‌ای به امضای وزیر خارجه کشوری که به عدم صداقت و بدعهدی در تاریخ مشهور است، اعتماد کردند و آن را تضمین خواندند. بنده ریشه مشکلات اخیر را در رابطه با برجام همین اعتماد بیش از حد مسئولان داخلی به آمریکا و غرب می‌دانم. همه می‌دانند هدف اول و آخر آمریکا از بین بردن نظام جمهوری اسلامی است، همانطور که اخیراً سناتورهای آمریکایی نیز به این موضوع اعتراف کردند».

وی در پایان درخصوص رویکرد دولت دوازدهم نسبت به برجام، اضافه کرد: «ما هیچ وقت نمی‌خواهیم ناقض برجام باشیم. اما به عقیده من باتوجه به بدعهدی های مکرر آمریکا در این دوسال باید خود را برای هر اتفاقی از سوی آنها آماده کنیم. ما باید طرح های مختلفی برای حالت های گوناگون داشته باشیم. برای مثال باید زیرساخت های خود را آماده کنیم تا درصورت ادامه این روند اعلام کنیم، فعالیت های خود را به سطح قبل از برجام برمی‌گردانیم. گاهی اوقات حتی گفتن چنین موضوعی توسط مسئولان می‌تواند طرف مقابل را به عقب نشینی وادار کند. برای مثال پرتاب ۶ موشک از طرف سپاه با اینکه حمله گسترده‌ای نبود اما به حدی تأثیرگذار بود که در تمام جهان خبر آن مخابره شد و داعش را سرجای خود نشاند».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا