کلاژن مسئول جوان ماندن و ضخامت پوست

به گزارش سیناپرس از بنیان به نقل از medicalxpress، پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن است و دائما می تواند با میکروارگانیسم ها و استرس های فیزیکی مقابله کند.

اپیدرم خارجی ترین لایه ی پوست است. به عنوان یک سد در برابر محیط اطراف عمل می کند و در ممانعت از تبخیر آب بدن نقش دارد . درصورتیکه در ضخامت پوست تغییری حاصل شود میتواند باغث تغییرات اساسی در پوست شود، تکثیر سلول های اپیدرمی  به شدت توسط رشد موجود زنده و پیری جسمی آن تنظیم می شود با این حال بسیاری از فرآیندهای آن ناشناخته است.

محققین دانشگاه Hokkaido  با استفاده از سلول های پوست انسان و موش و مدل های ریاضی، دریافتند که کلاژن نوع 17 که یک پروتئین بیان شونده در لایه ی بازال اپیدرم است،  بعنوان یک مولکول کلیدی در کنترل تکثیر اپیدرمی پوست بدون مو می باشد.

این تیم تحقیقاتی دریافتند که کلاژن 17 از رشد بی رویه ی سلول های اپیدرمی جلوگیری می کند بنابراین از ضخامت پوست نوزاد موش از طریق پیامرسانی سلولی Wnt جلوگیری می کند، که معمولا در تکثیر سلول های بنیادی نقش دارد. در مطالعه ای که روی موش هاانجام شده بود دریافتند که پیری جسمی باعث ضخیم شدن اپیدرمی و تغییر قطر اپیتلیال همراه با تغییر شدید توزیع COL17 در پوست می شود. کلاژن 17 به پوست برای جوان ماندن کمک می کند.

نتایج به دست آمده بیان می کند چگونه تکثیر سلول های اپیدرمی در مراحل مختلف رشد سلول های پستانداران تغییر می کند. البته در مطالعات آینده نیاز به دانستن این نکته است که چگونه بیان پروتئین کلاژن 17 تنظیم می شود، این پروتئین می تواند برای یافتن راه های ضد پیری بسیار موثر باشد.