مصرف قرص‌های ضدبارداری احتمال سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد

به گزارش سیناپرس به نقل از انجمن آترواسکلروز ایران، دکتر مسعود اسلامی در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق درباره عوارض قلبی- عروقی مصرف قرص‌های ضدبارداری، با بیان این که در زنان کمتر از 35 سال و بدون فاکتورهای خطر قلبی نظیر بیماری فشار خون یا استعمال دخانیات، این احتمال 2 تا 4 برابر افزایش می‌یابد، افزود: در زنان با سن بیشتر از 35 سال، مصرف این قرص‌ها بسیار خطرناک‌تر است و احتمال لخته‌های عروقی در سیاهرگ‌ها را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر فردی که قرص ضدبارداری ترکیبی مصرف می‌کند، سیگاری باشد احتمال بروز سکته قلبی 10 برابر و سکته مغزی 3 برابر افزایش می‌یابد.

فوق تخصص قلب و الکتروفیزیولوژی با بیان اینکه اگر فردی که قرص ضدبارداری ترکیبی مصرف می‌کند، بیماری فشار خون داشته باشد، احتمال بروز سکته قلبی و مغزی در او 3 تا 15 برابر افزایش می‌یابد، افزود: با این همه، قطع مصرف این دارو باعث می‌شود که احتمال سکته قلبی به قبل از مصرف کاهش یابد.

دبیر علمی نوزدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق با توجه به نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، یادآور شد: تحقیقات نشان داده است مصرف قرص‌های ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون هستند و استروژن ندارند، احتمال عوارض قلبی-عروقی را افزایش نمی‌هند؛ بنابراین در زنان بالای 35 سال یا در افرادی که بیماری‌های قلبی یا عروقی دارند، مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی ممنوع است و در صورت لزوم باید از قرص‌های حاوی پروژسترون یا روش‌های دیگر استفاده کنند.

اسلامی با اشاره به قرص‌های ضدبارداری که دارای استروژن گیاهی هستند، گفت: اساسا استروژن گیاهی که در برخی گیاهان و غلات نظیر سویا، جو، نخود و بروکلی وجود دارد، عوارض قلبی – عروقی ندارند و می‌توان برای کاهش علائم یائسگی از آنها استفاده کرد، اما در پیشگیری از حاملگی موثر نیستند و به عنوان قرص ضدبارداری استفاده نمی‌شوند.

نوزدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق در روزهای 21 تا 24 شهریور ماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا