بهای 1.8 میلیون دلاری؛ سرانجام سوغاتی آرمسترانگ از ماه

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، ارزش خاک ماه که به همراه سنگ‌ریزه‌های آن در کیسه کوچکی قرار دارند در حدود 2 تا 4 میلیون دلار تخمین زده شده بود.

"آرمسترانگ" از این کیسه برای جمع آوری سنگ‌ریزه‌ها و گرد و خاک ماه در ناحیه‌ای موسوم به دریای آرامش (Sea of Tranquility) استفاده کرد و این نمونه خاک را به همراه چند سنگ کوچک به زمین آورد.

شاید در نگاه اول این کیسه ساده و معمولی به نظر بیاید، اما اتفاقاتی رقم خورده که سبب افزایش بها و ارزش این سوغاتی قدیمی شده است. این کیسه پس از بازگشت به زمین، بخشی از گنجینه‌های ملی آمریکا شد، اما طی جریاناتی به طور ناگهانی مفقود شد. پس از پیدا شدن آن در یک گاراژ شخصی به حراج گذاشته شد و توسط یک فرد معمولی خریداری شد.

وی سپس این کیسه را برای انجام آزمایش به ناسا فرستاد. ناسا پس از اینکه از ماهیت و ارزش این کیسه مطلع شد، از بازگرداندن آن به صاحبش خودداری کرد. همین امر سبب شکایت صاحب این کیسه از ناسا شد و در نهایت دادگاه به نفع آن شخص رای داد.

در نهایت این کیسه در حراجی که به مناسبت چهل و هشتمین سالگرد سفر به ماه در بیستم ماه ژوئیه برگزار شد با قیمت 1.8 میلیون دلار به فروش رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا