این کبد مهندسی شده رشد می کند

بسیاری از بیماریها نظیر سیروز و هپاتیت به از کار افتاده کبد منجر می شوند. تنها در آمریکا بیش از 17 هزار نفر که از این بیماریها رنج می برند اکنون در صف انتظار پیوند کبد قرار دارند اما نکته مهم اینجاست که این انتظار طولانی است زیرا کبدهای بسیار اندکی برای پیوند موجود است.

اکنون دانشمندان دانشگاههای ام آی تی، راکفلر و بوستون آمریکا دست به کار شده و برای حل این مشکل راهی نوین ارایه کرده اند. آنها شیوه ای را توسعه داده اند که در آن بافت کبد مهندسی شده تولید می شود آن هم به واسطه سازماندهی زیرواحدهایی که حاوی سه نوع سلول متصل به نوعی داربست بافت زیست تجزیه پذیر است.

دانشمندان این فناوری را بر روش موشهای آزمایشگاهی بررسی کرده و متوجه شدند پس از پیوند زدن بافت مورد نظر به این حیوانات که کبدشان آسیب دیده، ریزساختارهای مورد نظر تا 50 برابر افزایش یافته و در نهایت به مرحله ای می رسند که می توانند عملکرد یک بافت طبیعی کبد را ارایه کنند.

سانگیتا باتیا از دانشگاه ام آی تی می گوید: در حال حاضر کبد زیادی برای پیوند زدن وجود ندارد و هدف ما این است که روزی این فناوری برای افزایش شمار پیوندها به کار گرفته شود.

این کبدهای مهندسی شده جان میلیونها بیمار نیازمندی را که از بیماریهای مزمن کبدی رنج می برند نجات می دهد.

مترجم : مهدی پیرگزی