9 میلیارد تن پلاستیک تولید کرده ایم

طی نزدیک به 70 سال گذشته که روند تولید پلاستیک در سراسر دنیا سرعت قابل توجهی یافته و در قالب محصولات صنعتی افزایش یافته است، حدود 9 میلیارد تن انواع پلاستیک تولید شده که بر اساس محاسبات صورت گرفته، معادل وزن 85 هزار و 567 کشتی های غول پیکر هواپیمابر نظیر ناو USS Gerald R. Ford آمریکاست. این کشتی وزنی درحدود 107 هزار تن دارد.

این مطالعه که جزئیات آن در ژورنال تخصصی Science Advances منتشر شده نشان می دهد که از 9 میلیارد تن پلاستیکی که در سراسر دنیا طی حدود 70 سال گذشته تولید شده، نیمی از آن تنها در 13 سال اخیر ساخته شده است. این اظهارنظر نگران کننده رولند گیر از محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا بارباراست که هدایت تیمی از محققان را در این مطالعه بر عهده داشته است.

او می گوید: می توان گفت عجب داستان موفقیت آمیز خاصی است اما از بعد دیگری هم می توان به این قضیه نگاه کرد و می توان گفت که چه خسارت عظیمی بر محیط زیست وارد شده است.

این مطالعه بازه زمانی تولید پلاستیک را از دهه 50 تا سال 2015 مورد ارزیابی قرار داده است که بر این اساس، حدود 7 میلیارد تن از کل پلاستیک تولید شده در این مدت به عنوان مواد دورریز رها شده است. نکته نگران کننده دیگر این است که تنها 9 درصد از این میزان بازیافت شده و 12 درصد هم سوزانده شده است.

یافته های محققان حکایت از آن دارد که 79 درصد از کل پلاستیک تولید شده در دهه های گذشته از تالابها و در کل محیط زیست زمین سردرآورده است.

بر اساس این مطالعه، اگر نگرش موجود در زمینه تولید پلاستیک اصلاح نشود، حدود 13.2 میلیارد تن پلاستیک تا 2050 به عنوان مواد دورریز در محیط زیست زمین برجای خواهد ماند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا