تاثیر چرخش زمین بر پروازها + موشن گرافیک

زمین با سرعتی باورنکردنی به دور خود در حرکت است، در این صورت عقل حکم می‌کند اگر فردی با هواپیما در مسیر خلاف جهت چرخش زمین پرواز کند باید زودتر از معمول به مقصدش برسد، زیرا مقصد با سرعت درحال نزدیک شدن به فرد است.

اگر مقصد سفر به سوي فرد حركت كند، به نظر مي‌آيد مسافر سريعتر از زمان معمول به آن خواهد‌رسيد،‌ اما واقعيت اينگونه نيست.

زمين با سرعتي برابر 1180 كيلومتر بر ساعت در جهت شرق به دور خود در گردش است، و فردي در يك هواپيما به سمت مقصدي در جهت غرب در پرواز است،‌ در اين صورت با درنظر گرفتن اين موضوع كه مقصد با سرعت درحال نزديك شدن به سوي هواپيما است، اين فرد نبايد سريعتر از معمول به مقصدش برسد؟ پاسخ كوتاه به اين پرسش خير است.

در اين شرايط فرد زودتر از معمول به مقصد نخواهد رسيد زيرا هواپيما تحت تاثير فرايد چرخش زمين قرار مي‌گيرد و اين به آن معني است كه درحالي‌كه مقصد به سوي هواپيما در چرخش است،‌هواپيما از مقصد فاصله مي‌گيرد.

اگرچه زمين در خط استوا با سرعتي برابر 1670 كيلومتر بر ساعت در جهت شرق در چرخش است، سطح زمين و هرآنچه روي آن و اطراف آن قرار دارد در مناطق شمالي‌تر يا جنوبي‌تر نسبت به خط استوا با سرعتي كمتر، برابر 1180 كيلومتر بر ساعت در چرخشند. حتي هوايي كه زمين را دربر گرفته نيز با همين سرعت در جهت شرق در چرخش است. از اين رو به نظر مي‌آيد زماني كه هواپيمايي به سمت غرب حركت مي‌كند، از آنجايي كه چرخش زمين به سمت شرق است پس مقصد به سمت هواپيما درحركت است و هواپيما زودتر از حد عادي به مقصد خواهد رسيد.

با اين‌همه چرخش زمين همه آنچه در اطرافش قرار دارد را نيز تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد، يعني زمين به همراه همه آنچه در سطح و در هواي اطراف آن وجود دارند به سمت شرق در حركت است، و هواپيماي درحال پرواز در آسمان نيز از اين امر مستثني نيست. اين به آن معني است كه هواپيمايي كه با سرعت 160 كيلومتر بر ساعت روي خط استوا به سمت شرق درحركت است،‌ درواقع سرعتي برابر 1830 كيلومتر بر ساعت دارد: 1670 160. اما زماني كه هواپيما با سرعت 160 كيلومتر بر ساعت در خلاف جهت چرخش زمين در حركت باشد، سرعتش از سرعت چرخش زمين كاسته خواهد شد: 1670-160.

در حقيقت زماني كه درحال پرواز به سوي غرب هستيد،‌ به صورت همزمان با سرعتي كمتر از سرعت زمين به سمت شرق در چرخشيد. اين شرايط تنها زماني تغيير پيدا مي‌كند كه هواپيما در فاصله‌اي نزديك،‌تقريبا 10 كيلومتري از قطب‌ها باشد،‌ در اين صورت حركت به سمت غرب فرد را دقيقا به غرب خواهد برد.

از اين رو است كه طول پرواز رفت و برگشت به يك مقصد معمولا با يكديگر متفاوت است. جريان‌هاي شديد بادي در اتمسفر زمين نيز كه خود تحت تاثير مدور بودن زمين و چرخش آن قرار دارند بر زمان طول پرواز هواپيماها تاثير گذارند.

موشن‌گرافیک زیر اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما قرار می‌دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا