نواری تشکیل شده از کربن دی اکسید و صد برابر رساناتر از مس است

به گزارش سیناپرس به نقل از کران مند، امروزه منابع الکتریسیته جهان ممکن است به‌دلیل وجود مواد تجدیدپذیر بسیار متنوع‌تر از همیشه باشد، اما راه‌هایی که انرژی را انتقال می‌دهند هنوز تغییری نکرده است. ابر رسانایی برای اولین بار در سال ۱۹۱۱ به‌عنوان یک ویژگی برخی مواد خاص مانند گرافن که الکتریسیته را با مقاومت صفر و با از دست رفتن ناچیزی از انرژی هدایت می‌کند، کشف شد. در برخی فلزات، ابر رسانایی هنگامی حاصل می‌شود که آنها تا دمای -۲۷۳ درجه سلسیوس سرد می‌شوند.

 

گرافن یک ماده ابر رسانا

در پژوهشی که به‌تازگی انجام شده است، یک نوار ابر رسانا از کربن دی اکسید ساخته شده است. به گفته خاویر اوبرادورز، مدیر پروژه، از موسسه علم مواد بارسلونا: «این ماده نخ‌مانند توانایی این را دارد که الکتریسیته را صد برابر بیشتر از مس انتقال دهد. به‌عنوان مثال، با این ریسمان می‌توان کابل‌هایی برای حمل الکتریسیته بیشتر ساخت یا از آن برای تولید میدان مغناطیسی قوی‌تر استفاده کرد.»

انتقال انرژی با راندمان بالا

پروژه‌هایی از این قبیل می‌توانند برای رسیدن به اهدافی مانند بهبود مواد ابر رسانا کمک‌کننده باشند. با این وجود، درحالی که چندین ابر رسانای شناخته‌شده وجود دارد، اما کاربرد آنها  به پروژه‌های آزمایشی کوچک محدود شده است.

اما  نوارهای ابر رسانایی که به‌تازگی معرفی شده‌اند، تاثیر بزرگی در بازار مواد ابر رسانای دما بالا دارند. در بلندمدت با دستاوردهای این پروژه، استفاده از انرژی‌های معمولی و انرژی‌های تجدیدپذیر رقابتی‌تر خواهد بود. به این دلیل که با استفاده از ابر رساناهای جدید ژنراتورهای بادی انرژی بیشتری تولید خواهند کرد و ژنراتورهای ابر رسانا کارآمدتر خواهند بود و درنتیجه هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند.

محققان این گروه پیش‌بینی می‌کنند که نوارهای ابر رسانا ارتقای آینده توربین‌های بادی را امکان‌پذیر خواهند کرد، به نحوی که قدرت آن دو برابر قدرت کنونی باشد. اما این کاربردها فقط به این مورد ختم نمی‌شود. در آینده‌ای نه‌چندان دور ابر رساناها می‌توانند نحوه کارکرد دستگاه‌های الکتریکی را نیز بهبود دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا