فناوری دورسنجی ضربان قلب به زودی از راه می رسد

 به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما،دانشمندان در حال کار بر روی روش گرفتن ضربان قلب بدون گذاشتن حسگری روی بدن هستند. آن‌ها ادعا کرده‌اند که این روش دقتی برابر با دقت نوار قلب دارد.

از این دستگاه می‌توان برای بررسی فعالیت‌های قلبی افراد استفاده کرد، آن‌هم درحالی‌که آن‌ها به کارهای روزمره‌ی خود مشغول هستند. این کار اطلاعات دقیقی را از فعالیت قلبی افراد در شرایط مختلف به دست می‌دهد.

فناوری دورسنجی ضربان قلب - فردانما - فناوری در صنعت پزشکی (۳)

با همکاری پاناسونیک که سازنده‌ی دستگاه‌های الکترونیکی است، دانشمندان مرکز نوآوری دانشگاه کیوتو ژاپن، می‌توانند از راه دور صدای «لوب دوب» ضربان قلب را تشخیص دهند.

هیوریوکی ساکایی، از محقق‌های پاناسونیک توضیح داد: «اندازه گیری به وسیله حسگر هایی که به بدن متصل شده‌اند می‌تواند استرس‌زا و مشکل‌ساز باشد، چون شما باید کارهای معمول خود را متوقف کنید. ما سعی کردیم چیزی بسازیم که بتوان با آن در محیطی آرام، فعالیت بدن را زیر نظر گرفت.»

این روش از فناوری رادار موج میلی‌متری طیف گسترده برای گرفتن مخلوط درهمی از سیگنال‌های خروجی از بدن استفاده می‌کند.

فناوری دورسنجی ضربان قلب - فردانما - فناوری در صنعت پزشکی (۱)

سپس الگوریتمی این اطلاعات را پردازش کرده و سیگنال‌های لازم را از بین بقیه‌ی سروصداها و اختلال‌ها جدا می‌کند.

فناوری دورسنجی ضربان قلب - فردانما - فناوری در صنعت پزشکی (۴)

پروفسور تورو ساتو، استاد مهندسی رایانه و ارتباطات دانشگاه کیوتو اضافه کرد: «ضربان قلب، تنها سیگنالی نیست که این دستگاه دریافت می‌کند. بدن انواع سیگنال‌ها را درآن‌واحد می‌فرستد، ازجمله تنفس و حرکت بدن. این مخلوط درهمی از اطلاعات است. الگوریتم ما تمام آن‌ها را از هم تشخیص می‌دهد. موج مشخصه‌ی ضربان قلب را از سیگنال‌های رادار جدا کرده و فواصل آن را از هم محاسبه می‌کند.»

پروفسور ساتو اضافه کرد: «حالا که متوجه شدیم دورسنجی امکان دارد، باید توانایی اندازه‌گیری آن را افزایش دهیم تا این سیستم بتواند افراد مختلف در رده‌های سنی متفاوت و در شرایط متفاوت را زیر نظر بگیرد. این یک سیستم آزمایشی از قطعات موجود در بازار است و اندازه‌ای حدود ۵۰ سانتی‌متر دارد. پاناسونیک سیستمی بسیار کوچک‌تر را برای مصارف تجاری خواهد ساخت، البته هنوز برنامه‌ریزی این کار به پایان نرسیده است.»

او اضافه کرد، گروه پیش‌بینی می‌کند که آماده کردن این دستگاه برای عرضه به بازار «بین یکی دو سال تا چندین سال» به طول بیانجامد.

حسگر ضربان قلب از راه دور می‌تواند باعث پدید آمدن تعداد زیادی از این نوع وسایل پزشکی شود.

کنسول‌های بازی در این زمینه پیشرو هستند.

در سال ۲۰۱۳، مایکروسافت نسل جدید حسگر های کینکت را به نمایش گذاشت که قادر است ضربان قلب فرد را بدون حس کردن از یک متری تشخیص دهد.

این دستگاه می‌تواند کوچک‌ترین تغییر رنگ در پوست بدن که به دلیل وجود رگ‌های خونی است را تشخیص داده.

فناوری دورسنجی ضربان قلب - فردانما - فناوری در صنعت پزشکی (۲)

دستگاه این تغییرات که به دلیل تغییر سرعت حرکت خون است را اندازه‌گیری می‌کند تا مشخص کند در هر دقیقه تعداد ضربان قلب چه تعداد باید باشد تا سرعت تغییر رنگ به این اندازه شود.

در نقطه‌ی دیگری از دنیا، گروهی از اِم‌آی‌تی (موسسه‌ی فناوری ماساچوست) به‌تازگی سامانه‌ای را طراحی کرده‌اند که علائم حیاتی بدن را از پشت دیوار اندازه‌گیری می‌کند.

نحوه‌ی انجام کار با فرستادن سیگنال بی‌سیم کم نیرو و دریافتِ بازگشت آن برای ره‌گیری فرد در حال حرکت است. این کار را حتی می‌توان از پشت در بسته و یا دیوار هم انجام داد. بعدازاینکه سیگنال از پشت دیوار فرستاده می‌شود، بخشی از آن از دیوار عبور کرده و بعد از برخورد به فرد، بازمی‌گردد.

به گفته‌ی گروه اِم‌آی‌تی، این فناوری آن‌قدر دقیق است که به‌محض تغییر نحوه‌ی تنفس فرد، آن را اندازه‌گیری کرده و داده‌های ضربان قلب آن ۹۹ درصد دقت دارند.

با این روش، به‌عنوان‌مثال، می‌توان تنفس و ضربان قلب نوزاد را از راه دور تحت نظر داشت و یا مراقب فرد کهن‌سالی بود که به‌تنهایی در خانه‌ای زندگی می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا