اولین آزمایش موفقیت‌آمیز پروژهٔ هایپرلوپ

به گزارش سیناپرس به نقل از پدال، این وسیله که ایدهٔ اولیهٔ آن توسط ایلان ماسک مطرح شد، قصد دارد با سرعتی معادل هواپیما و هزینه‌ای نصف سفر هوایی، به حمل مسافر و یا بار بپردازد. حال هایپرلوپ وان اعلام کرده است که اولین آزمایش موفقیت‌آمیز نمونهٔ اندازه کامل این وسیله را به انجام رسانده است. این شرکت در ابتدا برای اعتبارسنجی این تکنولوژی، قصد ساخت لوله‌ای به طول 1.6 کیلومتر را داشت اما فرایند ساخت این لوله در طول 500 متر متوقف شد. بااین‌وجود سازنده ادعا می‌کند که در همین لولهٔ کوتاه به خلأ کامل دست پیدا کرده و هایپرلوپ با استفاده از نیروی مغناطیسی، به‌صورت شناور ظرف 5.3 ثانیه این مسیر را طی کرده است.

این وسیله در این آزمایش به‌ سرعت 110 کیلومتر در ساعت رسیده و شتابی نزدیک به 2 جی را تجربه کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد رؤیای ایلان ماسک در حال محقق شدن است. همراه با اعلام این آزمایش، هایپرلوپ وان تصاویری از نمونهٔ آزمایشی اندازه کامل این وسیله که XP-1 نام دارد را هم منتشر کرده است. قرار است این نمونه در آزمایشات آینده مورداستفاده قرار گرفته و سازنده در تلاش است که با آن به سرعتی در حدود 400 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

مدیر اجرایی و یکی از بنیان‌گذاران شرکت هایپرلوپ وان، آقای «شروین پیشه‌ور» طی بیانیه‌ای در مورد اولین آزمایش هایپرلوپ گفته است:

«شرکت هایپرلوپ وان با انجام اولین آزمایش موفقیت‌آمیز نمونهٔ اندازه کامل سیستم هایپرلوپ، کاری را انجام داده است که هیچ‌کس پیش‌ازاین انجام نداده بود. ما در این سیستم با دستیابی به خلأ کامل، اساساً آسمان را در داخل یک لوله ایجاد کرده‌ایم به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد در حال حرکت در ارتفاع شش هزار متری هستیم. برای اولین بار پس از بیش از صدسال، یک روش جدید حمل‌ونقل معرفی شده است. هایپرلوپ واقعی است و کار می‌کند».

اما با وجود تحقق این نقطهٔ عطف، هایپرلوپ هنوز هم با هدف نهایی خود که جابجایی مسافران با سرعتی تا 1100 کیلومتر در ساعت است، فاصلهٔ زیادی دارد. همچنین بسیاری معتقدند انجام چنین کاری به‌طور ایمن و مؤثر در مسیرهای طولانی امکان‌پذیر نخواهد بود چراکه ممکن است لوله‌ها در شرایط مختلف، انعطاف‌پذیری لازم را نداشته باشند. بااین‌حال اواخر سال گذشته اعلام شد که سیستم هایپرلوپ برای اولین بار در دنیای واقعی، برای حمل بار در روی زمین و زیر آب، در دبی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا