ایده جدید دانشجویان واحد علوم و تحقیقات برای درمان پارکینسون

 ایده تیم دوپارسون (DOPARSON) واحد علوم و تحقیقات بهبودیافته ایده تجاری سازی شده برای بهبود بیماران مبتلا به پارکینسون است.

مدل قدیمی محصول شامل یک تراشه کاشته شده در مغز برای تحریک سلول‌های مغزی به ترشح دوپامین و یک پالس میکر بود که خارج از بدن فرد تعبیه می‌شد.
این مدل معایبی داشت؛از جمله فرد بیمار قابلیت تشخیص نیاز به دوپامین را نداشته باشد؛ نتواند در هنگام خواب از دستگاه استفاده کند و اغلب افراد مبتلا به پارکینسون مسن بوده و قابلیت کنترل پالس میکر را ندارند. طراحان این ایده در نمونه جدید دستگاهی طراحی کردند که بتواند به صورت خودکار تراشه داخل مغز را فعال کند.
این دستگاه یک دستبند هوشمند دارد که هنگام لرزش دست از طریق فیلتر‌های زمانی و لرزش سنجی مناسب متوجه بروز لرزش در فرد شده و خودکار تراشه داخل مغز را از طریق تولید امواج الکترومغناطیسی فعال می‌کند. دستبند با تولید امواج الکترومغناطیسی منجر به تحریک تراشه و تراشه با ساطع کردن امواج الکترومغناطیسی منجر به تحریک سلول‌های مغزی می‌شود.
در بیان این ایده جدید برای بیمارانی که در مراحل پیشرفته‌تر بیماری هستند؛ راه حل مناسب و نوینی در نظر گرفته شده است. در فاز پیشرفته بیماری امکان تحریک برای تولید دوپامین به دلیل خلا وجود سلول‌های تولید کننده دوپامین وجود ندارد، بنابراین گروه در تعامل با استادان و فرهیختگان متخصص در زمینه سلول‌های بنیادی، ایده مناسبی را برای رفع این مشکل بیان کردند.
در این قسمت از بسته درمانی برای جلوگیری از لرزش و بهبود شرایط بیمار در این افراد نوعی از سلول‌های بنیادی از فرد استخراج شده و در محیط آزمایشگاهی به سلول‌های عصبی تمایز داده می‌شوند، در مرحله بعد این سلول‌ها به همراه تراشه در مغز کاشته می‌شوند، به این ترتیب با اعمال پالس‌های الکترومغناطیسی این سلول‌ها می‌توانند هم مراحل پایانی تمایز را طی کنند و هم سبب تولید دوپامین شوند و خلا موجود برای ترشح دوپامین را پر کنند.
دومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با حضور 70 شرکت دانش بنیان و ارائه 350 محصول در حوزه سلول های بنیادی از 22 تا 24 تیر برگزار شد.
در این جشنواره ملی و کنگره بین المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، 91 نفر از شاخه‌های دانشگاهی و مشاغل مختلف در کنار هم در یک رقابت سه روزه برای تجاری سازی ایده‌های مرتبط با حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رقابت کردند که بین شرکت کنندگان 30 نفر از دانشجویان دکتری یا دانش آموخته دکتری در رشته‌های مختلف شرکت داشتند.
ابتدا 10 ایده بر‌تر به مرحله انتخابی رقابت راه پیدا کرد و افراد شرکت کننده بین 10 تیم بر اساس توانایی و مهارت‌ها تقسیم شده و شروع به توسعه و تبادل نظر در راستای اجرایی کردن ایده‌ها کردند.
طرح‌ها و ایده‌های بر‌تر با نظر داوران که از استادان دانشگاه‌ها و اشخاص سر‌شناس پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی بودند انتخاب شدند.
تیم دوپارسون (DOPARSON) واحد علوم و تحقیقات رتبه نخست را کسب کرده و برنده جایزه 50 میلیون ریالی شد. این تیم متشکل از رکسانا سهمانی (صاحب ایده و دانشجوی ارشد مهندسی بافت واحد علوم و تحقیقات)، کیمیا اعتمادیه (دانشجوی کار‌شناسی مهندسی مواد مقطع دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی)، هنگامه اسمعیل‌زاده (دانشجو ارشد مهندسی بافت واحد علوم و تحقیقات)، امیرحسین اعظمی (دانشجوی ارشد مهندسی پزشکی بیومکانیک واحد علوم و تحقیقات)، فاطمه ذوالقدر اصلی (دانش آموز رشته تجربی)، زهرا کریمی‌زاده (دانش آموز رشته تجربی)، مهدی امانی (دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه)، محسن حیدری (داشنجوی ارشد مهندسی بافت واحد علوم و تحقیقات)، هادی صیفی (دیپلم علوم تجربی) و علیرضا دانش اصل (کار‌شناسی IT) بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا