پلتفرم مخابراتی لوکزامبورگ برای مدیریت بهتر بحران

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، ماهواره‌های سنجشی، سامانه‌های ناوبری و مخابرات فضایی ابزارهایی هستند که بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌ها تلاش می‌کنند از آنها در قالب سامانه‌های مختلف برای مدیریت بحران استفاده کنند. در این راستا دولت لوگزامبورگ نیز تلاش‌های شایسته‌ای را انجام داده که در نمایشگاه هوافضای پاریس ۲۰۱۷ حاصل این دستاوردها را به نمایش گذاشت. 

پلتفرم لوکزامبورگی emergency.lu حاصل همکاری بین دولت لوکزامبورگ و سه شرکت لوکزامبورگی SES، Hitec Luxembourg و Luxembourg Air Ambulance می‌باشد. این سیستم که در سال 2012 و با همکاری شرکای مذکور راه‌اندازی شد در واقع پلتفرم مخابرات ماهواره‌ای از جمله اینترنت و تلفن همراه ماهواره‌ای را در مناطق بحران‌زده برای پشتیبانی از فعالیت‌های سازمانهای بشردوستانه فراهم می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا در موارد اضطرار، جان انسانها را نجات دهند. این خدمات در فاصله‌ی کمتر از 12 ساعت پس از حادثه در مناطق حادثه‌دیده پیاده می‌شوند و سیستمهای مخابراتی را حتی در دسترس دورافتاده‌ترین مناطق قرار می‌دهند.

پلتفرم emergency.lu که با همکاری سازمان جهانی غذا (WFP) و سازمان جهانی مخابرات اضطراری (ETC) ایجاد شده است خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار سازمانهای مختلف در اقصی نقاط جهان که در حال انجام فعالیتهای بشردوستانه باشند قرار می‌دهد. ضمن اینکه همین خدمات به دولتهای بحران‌زده و توده‌ی مردم نیز پیشنهاد می‌شود.

فکر توسعه‌ی پلتفرم emergency.lu پس از زلزله‌ی هائیتی در سال 2010 ایجاد شد. در آن موقع تیم‌های نجات از عدم سازمان‌یافتگی کمک‌های بین‌المللی ابراز نارضایتی می‌کردند. دلیل این مشکل هم چیزی نبود جز از بین رفتن زیرساختهای مخابراتی و ناآگاهی سازمانهای بین‌المللی از نیازهای مردم در مناطق آسیب‌دیده. با توجه به اینکه 72 ساعت ابتدایی پس از وقوع حادثه نقشی حیاتی در نجات جانها و کمک‌رسانی سریع و سازماندهی‌شده دارد، سازمان توسعه‌ی همکاریهای بشردوستانه‌ی لوکزامبورگ به فکر ایجاد یک سیستم مخابراتی قابل حمل افتاد و منتهی به توسعه‌ی emergency.lu شد. سیستمی که برای اولین بار در سال 2013 پس از وقوع طوفانی در فیلیپین استفاده شد.

پلتفرم emergency.lu برای ارائه‌ی خدمات خود از دو نوع ترمینال استفاده می‌کند؛ ترمینال مخابراتی سریع و ترمینال مخابراتی معمولی. ترمینال سریع توسط شرکت Hitec برای پیاده‌سازی سریع و استفاده‌ی کوتاه‌مدت طراحی شده و بنابراین از آنتن ماهواره‌ای بادشونده استفاده می‌کند. این ترمینال در کمتر از 30 دقیقه قابل پیاده‌سازیست و اینترنتی با سرعت 8 مگابایت بر ثانیه را در منطقه ارائه‌ می‌کند. اما ترمینال مخابراتی معمولی از آنتن‌های دیش‌شکل استفاده می‌کند و با وجود زمان پیاده‌سازی طولانی‌تر، محدوده‌ی پوشش وسع‌تری دارد و برای عملیاتهای طولانی‌مدت پیشنهاد می‌شود.

در پایان باید بار دیگر به رایگان بودن استفاده از خدمات emergency.lu اشاره کرد؛ با توجه به روابط حسنه‌ی بین ایران و لوکزامبورگ در زمینه‌های فضایی فرصت خوبی برای استفاده از این سیستم در مواقع بحران در کشور وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا